1 00:00:00,200 --> 00:00:04,160 Goedenavond, namens Rijkswaterstaat heet ik u van harte welkom… 2 00:00:04,160 --> 00:00:06,980 …bij deze digitale informatieavond over de aanleg… 3 00:00:06,980 --> 00:00:09,480 …van twee rotondes bij Burgh-Haamstede. 4 00:00:09,480 --> 00:00:13,380 Mijn naam is Anneloes Lockefeer en ik ben de host van deze avond. 5 00:00:13,380 --> 00:00:16,820 Rijkswaterstaat wilde eigenlijk een inloopbijeenkomst organiseren… 6 00:00:16,820 --> 00:00:18,860 …in het gebied waar de rotondes worden aangelegd. 7 00:00:18,860 --> 00:00:22,600 Maar door de coronamaatregelen is dat niet mogelijk en daarom hebben we… 8 00:00:22,600 --> 00:00:25,680 …ervoor gekozen om deze digitale avond te organiseren. 9 00:00:25,680 --> 00:00:28,260 Voordeel is in ieder geval dat u hem dan kunt terugkijken… 10 00:00:28,260 --> 00:00:29,740 …op het moment dat het u uitkomt. 11 00:00:30,640 --> 00:00:34,800 Heeft u tijdens deze avond, deze presentatie, vragen... of na afloop. 12 00:00:34,800 --> 00:00:38,540 Dan kunt u altijd een mailtje sturen naar rotondeszeeland@rws.nl. 13 00:00:38,540 --> 00:00:39,580 En dan krijgt u antwoord. 14 00:00:40,400 --> 00:00:42,360 Vanavond laten we twee mensen aan het woord. 15 00:00:42,360 --> 00:00:45,100 Harm van Dam, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat. 16 00:00:45,100 --> 00:00:47,080 Die geeft wat achtergronden en vertelt… 17 00:00:47,080 --> 00:00:49,120 …waarom eigenlijk de rotondes worden aangelegd. 18 00:00:49,760 --> 00:00:53,320 En Laura Winkelmann, omgevingsmanager van de aannemer Boskalis. 19 00:00:53,320 --> 00:00:57,300 En die gaat vertellen wanneer en hoe de rotondes gebouwd worden, 20 00:00:57,300 --> 00:00:59,960 wat u daarvan gaat merken en ze laat ons zien… 21 00:00:59,960 --> 00:01:02,880 …hoe de rotondes er uiteindelijk uit komen te zien. 22 00:01:02,880 --> 00:01:04,560 Maar we beginnen bij Harm. 23 00:01:04,740 --> 00:01:08,000 Harm, er wordt al heel lang gesproken over de aanleg van deze rotondes. 24 00:01:08,000 --> 00:01:11,260 Ben je zelf ook al al die jaren betrokken geweest bij dit project? 25 00:01:11,940 --> 00:01:17,060 – Nee, ik ben sinds dit voorjaar betrokken bij dit project. 26 00:01:17,060 --> 00:01:21,620 Dus eigenlijk echt de voorbereiding van de uitvoering en de uitvoeringsfase. 27 00:01:21,620 --> 00:01:26,760 Dus we gaan nu starten, we gaan naar buiten en volgens mij doen we het hiervoor. 28 00:01:26,760 --> 00:01:30,100 – Ja. We hebben het over de rotondes bij Burgh-Haamstede. 29 00:01:30,100 --> 00:01:31,420 Waar komen die nou precies? 30 00:01:32,000 --> 00:01:37,040 – Ja. De eerste rotonde die komt bij de kruising richting Westenschouwen. 31 00:01:37,040 --> 00:01:40,000 Dus eigenlijk de kruising Kraaijensteinweg en de Cauersweg. 32 00:01:40,000 --> 00:01:41,860 Die noemen we ook rotonde Westenschouwen. 33 00:01:41,860 --> 00:01:45,120 De tweede rotonde, de rotonde bij de Daleboutsweg, 34 00:01:45,120 --> 00:01:48,660 heet vanzelfsprekend ook de rotonde Daleboutsweg. 35 00:01:49,360 --> 00:01:52,480 – En waarom komen ze nou precies op deze locaties, de rotondes? 36 00:01:53,520 --> 00:01:58,520 – Nou, deze locaties zijn uit onderzoek gebleken niet veilig genoeg. 37 00:01:58,520 --> 00:02:01,540 Het zijn hele drukke kruisingen. 38 00:02:01,540 --> 00:02:06,340 Je ziet dat het verkeer moet afremmen om af te slaan. 39 00:02:06,340 --> 00:02:08,140 Soms zelfs stil staan om af te slaan. 40 00:02:08,140 --> 00:02:13,340 Dus dan heb je grote snelheidsverschillen op de N57. 41 00:02:13,340 --> 00:02:18,460 Ook het verkeer wat de weg op moet is heel lastig. 42 00:02:18,460 --> 00:02:22,660 Vanuit een stilstaande positie met weinig overzicht ga je de weg op. 43 00:02:22,660 --> 00:02:27,060 En als laatste, en niet onbelangrijk, 44 00:02:27,060 --> 00:02:30,180 voor de fietsers is het ook een lastig punt om over te steken. 45 00:02:30,180 --> 00:02:32,380 En dat gaan wij veel veiliger maken. 46 00:02:32,880 --> 00:02:35,320 – Dus het is vooral om de verkeersveiligheid te doen. 47 00:02:35,320 --> 00:02:38,040 Of eigenlijk de onveiligheid, om het op te lossen. 48 00:02:38,040 --> 00:02:42,140 Nou is dit niet de enige locatie waar rotondes komen op Schouwen-Duiveland. 49 00:02:42,140 --> 00:02:44,760 Er zijn er nog een paar. Kan je daar iets over vertellen? 50 00:02:45,520 --> 00:02:50,280 – Ja, we gaan ook bij Serooskerke twee rotondes aanleggen. 51 00:02:50,280 --> 00:02:53,360 De eerste rotonde Serooskerkseweg, 52 00:02:53,360 --> 00:03:01,860 die in de nieuwe situatie de N57 en de N59 met elkaar verbindt. 53 00:03:03,140 --> 00:03:08,420 Dan gaan we bij de huidige Stoofweg een rotonde aanleggen. 54 00:03:08,420 --> 00:03:13,480 Tussen die twee rotondes komt een nieuw stuk N57. 55 00:03:13,920 --> 00:03:17,500 Dus de verbinding zal ook wat veranderen. 56 00:03:17,500 --> 00:03:21,540 Dat is ook te zien op de kaartjes die op de website staan. 57 00:03:21,860 --> 00:03:24,700 En bijzonder bij deze twee rotondes is ook… 58 00:03:24,700 --> 00:03:27,680 …dat er voor de fietsers een aparte fietsonderdoorgang is. 59 00:03:28,680 --> 00:03:31,160 – En is dat de enige locatie? 60 00:03:31,160 --> 00:03:35,020 – Ik was hem bijna vergeten: ook bij de Zwaardweg op de N59… 61 00:03:35,020 --> 00:03:38,580 …gaan wij nog een nieuwe rotonde aanleggen. 62 00:03:39,780 --> 00:03:43,080 Maar we gaan nu eerst aan de slag bij Burgh-Haamstede. 63 00:03:43,080 --> 00:03:45,700 – Oké. Is er al wat te zien van de werkzaamheden? 64 00:03:45,700 --> 00:03:51,520 – Jazeker. Buiten staat er al een keet van onze aannemer. 65 00:03:51,520 --> 00:03:56,560 We zijn al aan de slag met het verleggen van kabels en leidingen. 66 00:03:56,560 --> 00:04:02,240 Er zijn al graafwerkzaamheden voor de weg. 67 00:04:02,240 --> 00:04:05,380 Je ziet dat er al sloten worden gegraven. 68 00:04:05,380 --> 00:04:07,480 Dus ja, de aannemer is volop bezig buiten. 69 00:04:07,660 --> 00:04:10,660 – Oké, dan is het nu tijd om de aannemer eens aan het woord te laten. 70 00:04:10,660 --> 00:04:13,240 Laura, jij werkt voor Boskalis. 71 00:04:13,240 --> 00:04:15,620 Hoe lang is Boskalis al betrokken bij dit project? 72 00:04:15,620 --> 00:04:19,360 – Boskalis is al een tijdje betrokken, als we het zo mogen zeggen. 73 00:04:19,360 --> 00:04:23,360 We zijn in het najaar van 2019 begonnen met de voorbereidingen. 74 00:04:23,360 --> 00:04:28,620 Toen zijn we gestart met onderzoeken wat het project precies inhield… 75 00:04:28,620 --> 00:04:29,880 …en het plannen daarvan. 76 00:04:29,880 --> 00:04:35,440 Verder hebben we in februari van dit jaar officieel de opdracht gekregen… 77 00:04:35,440 --> 00:04:38,740 …om de rotondes ook daadwerkelijk te gaan realiseren. 78 00:04:39,440 --> 00:04:42,020 – Kan je ons laten zien hoe de rotondes eruit komen te zien? 79 00:04:42,020 --> 00:04:44,200 – Jazeker. We hebben twee rotondes natuurlijk. 80 00:04:44,200 --> 00:04:46,640 Zullen we eerst maar beginnen met de rotonde Westenschouwen. 81 00:04:46,640 --> 00:04:50,340 De rotonde Westenschouwen wordt een enkelstrookrotonde. 82 00:04:50,340 --> 00:04:54,240 Dus dat betekent dat je maar met één baan tegelijkertijd de rotonde over kan. 83 00:04:54,820 --> 00:04:57,940 Kenmerkend aan deze rotonde is dat het fietspad aan de noordkant… 84 00:04:57,940 --> 00:04:59,820 …van de kruising langs de Kraaijensteinweg, 85 00:04:59,820 --> 00:05:02,880 die blijft gehandhaafd, daar doen we niets aan. 86 00:05:02,880 --> 00:05:07,200 Verder zie je dat de rotonde wat meer naar het oosten gaat verschuiven. 87 00:05:07,640 --> 00:05:11,800 Dit doen we echt om ruimte te creëren, om onder andere die rotonde te kunnen maken. 88 00:05:11,800 --> 00:05:16,100 Verder zullen we tijdens de werkzaamheden, 89 00:05:16,100 --> 00:05:18,560 terwijl we de rotonde aan het realiseren zijn, 90 00:05:19,120 --> 00:05:22,040 een zogenaamde bypass aanleggen. 91 00:05:22,040 --> 00:05:26,580 Die bypass komt eigenlijk op het plaatje links van de rotonde te liggen. 92 00:05:26,920 --> 00:05:30,140 Dat betekent dat het verkeer gewoon op de N57 door kan rijden, 93 00:05:30,140 --> 00:05:32,820 terwijl wij de rotonde volledig realiseren en… 94 00:05:32,820 --> 00:05:36,520 …die klaarligt om aan te sluiten op de huidige N57. 95 00:05:37,260 --> 00:05:39,720 Dan hebben we de rotonde Daleboutsweg. 96 00:05:39,720 --> 00:05:43,200 De rotonde Daleboutsweg wordt ook zo’n enkelstrookrotonde. 97 00:05:45,040 --> 00:05:48,760 Deze zal echt op de huidige kruising komen te liggen. 98 00:05:48,760 --> 00:05:51,660 Hierbij zie je dus eigenlijk ook in het plaatje… 99 00:05:52,840 --> 00:05:56,240 …dat daar meer voor de fietsers aan de hand is. 100 00:05:56,240 --> 00:06:02,340 Het huidige fietspad dat de Daleboutsweg oversteekt, gaat een klein bocht maken. 101 00:06:02,340 --> 00:06:05,140 Daar wordt een veilige oversteekplaats voor gecreëerd. 102 00:06:05,140 --> 00:06:09,840 En hetzelfde geldt voor fietsers die de N57 de andere kant op willen oversteken, 103 00:06:09,840 --> 00:06:12,440 die kunnen dan ook veilig de N57 kruisen. 104 00:06:14,320 --> 00:06:19,400 Verder zie je dat deze rotonde wat lastiger te realiseren is. 105 00:06:19,400 --> 00:06:20,820 Hier kunnen we geen bypass maken… 106 00:06:20,820 --> 00:06:23,680 …en moeten we hem eigenlijk buiten het verkeer realiseren. 107 00:06:23,680 --> 00:06:28,000 Dus deze wordt tijdens de afsluiting verder gerealiseerd. 108 00:06:28,000 --> 00:06:31,000 – Zo gaat het dus uiteindelijk worden, maar wat moet er nou allemaal gebeuren… 109 00:06:31,000 --> 00:06:34,180 …om ervoor te zorgen dat ze er zo uit komen te zien? 110 00:06:34,380 --> 00:06:38,680 – De aankomende maanden zal er nog wel flink wat gaan gebeuren, 111 00:06:38,680 --> 00:06:41,760 voordat die rotondes daadwerkelijk daar liggen. 112 00:06:41,760 --> 00:06:45,160 Een van de eerste stappen is het aanbrengen van de voorbelasting. 113 00:06:45,160 --> 00:06:50,320 De voorbelasting is eigenlijk het neerleggen van een laag zand… 114 00:06:50,320 --> 00:06:52,840 …of grond om te voorkomen dat uiteindelijk… 115 00:06:52,840 --> 00:06:55,700 …er ongewenste zakkingen ontstaan onder de rotondes. 116 00:06:55,700 --> 00:06:58,800 Het zorgt er eigenlijk voor dat de ondergrond stevig genoeg is, 117 00:06:58,800 --> 00:07:00,840 waardoor de rotonde erop gebouwd kan worden. 118 00:07:00,840 --> 00:07:04,580 Dat wordt op dit moment gedaan. 119 00:07:04,580 --> 00:07:06,520 Op dit moment worden ook de watergangen gegraven. 120 00:07:06,520 --> 00:07:09,360 En wat Harm ook al zei, kabels en leidingen worden verlegd. 121 00:07:09,360 --> 00:07:12,440 Dan moet de voorbelasting een tijdje liggen… 122 00:07:12,440 --> 00:07:14,720 …om daadwerkelijk die zakking voor elkaar te krijgen. 123 00:07:15,240 --> 00:07:21,680 Dan zullen er rond februari weer werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. 124 00:07:21,680 --> 00:07:26,740 Dan zal onder andere de bypass bij de rotonde Westenschouwen aangelegd worden… 125 00:07:26,740 --> 00:07:29,140 …én dan zal de verdere start van de rotondes gedaan worden. 126 00:07:29,140 --> 00:07:33,100 Dan zal er een fundering aangebracht worden om de rotonde uiteindelijk op te bouwen. 127 00:07:33,100 --> 00:07:36,880 Dan zal er alvast een deel van de openbare verlichting aangelegd worden. 128 00:07:36,880 --> 00:07:42,340 En dan, uiteindelijk, zullen ze aangesloten worden op de weg. 129 00:07:43,540 --> 00:07:46,020 – En dat aansluiten op de weg, hoe gaat dat? 130 00:07:46,980 --> 00:07:51,660 – Daarvoor moet een zogenaamde weekendafsluiting worden gedaan. 131 00:07:51,660 --> 00:07:57,280 Dan zal de N57 voor een groot deel afgesloten worden. 132 00:07:57,280 --> 00:08:04,180 Vanaf de rotonde bij de Banjaard, dus over de Oosterscheldekering, 133 00:08:04,180 --> 00:08:07,200 zal de afsluiting beginnen en die zal helemaal lopen… 134 00:08:07,200 --> 00:08:09,780 …tot aan de kruising bij de Steursweg, bij de rotonde. 135 00:08:09,780 --> 00:08:13,340 Dit is echt nodig, zodat wij tijdens dit weekend… 136 00:08:13,340 --> 00:08:17,340 …de rotondes netjes kunnen aansluiten op de weg, 137 00:08:17,340 --> 00:08:20,420 waardoor je na het weekend over de rotondes heen kunt rijden. 138 00:08:20,420 --> 00:08:23,120 – Laura, je vertelt net dat de weg wordt afgesloten, 139 00:08:23,120 --> 00:08:27,660 tijdens dat weekend dat die rotondes worden aangesloten op de bestaande weg, 140 00:08:27,660 --> 00:08:29,800 tussen de Banjaard en Westenschouwen. 141 00:08:29,800 --> 00:08:31,840 Dat mensen moeten omrijden via de Zeelandbrug. 142 00:08:31,840 --> 00:08:35,540 Is Neeltje Jans dan nog wel bereikbaar in dat weekend? 143 00:08:35,540 --> 00:08:38,120 – Ja, Neeltje Jans is zeker weten nog bereikbaar. 144 00:08:38,920 --> 00:08:40,480 Dat verkeer kan gewoon nog steeds naar Neeltje Jans. 145 00:08:40,480 --> 00:08:43,620 Maar weet wel dat je na Neeltje Jans niet meer verder kan, 146 00:08:43,620 --> 00:08:49,040 aangezien er geen andere omleidingsroutes zijn op Schouwen-Duiveland zelf. 147 00:08:49,040 --> 00:08:53,300 Dus dan wordt het verkeer vanaf de rotonde, dat naar Schouwen-Duiveland wilt, 148 00:08:53,300 --> 00:08:56,420 bij de Banjaard omgeleid via de Zeelandbrug. 149 00:08:56,420 --> 00:09:00,920 – Ja. Dus als je bij de Banjaard staat en je wilt naar Schouwen-Duiveland, 150 00:09:00,920 --> 00:09:02,640 dan moet je sowieso via de Zeelandbrug? 151 00:09:02,640 --> 00:09:07,260 Zeker, ja. Dan is de Zeelandbrug het enige alternatief. 152 00:09:07,260 --> 00:09:10,820 – En hoelang doen mensen dan extra erover om op Schouwen-Duiveland te komen, 153 00:09:10,820 --> 00:09:13,480 of andersom van Schouwen-Duiveland naar Walcheren? 154 00:09:13,480 --> 00:09:17,880 – Ja, dat zal een goed half uur zijn dat je moet gaan omrijden. 155 00:09:17,880 --> 00:09:19,500 – Ja, dat zullen ze wel merken. 156 00:09:20,300 --> 00:09:22,560 – Maar in dat opzicht: het is maar voor één weekendje. 157 00:09:22,560 --> 00:09:26,300 – Dus in één weekend wordt de weg afgesloten om de rotondes aan te sluiten. 158 00:09:26,300 --> 00:09:26,800 – Ja. 159 00:09:26,800 --> 00:09:30,540 – Zal de omgeving nog meer merken van de aanleg van deze rotondes? 160 00:09:30,540 --> 00:09:31,600 Of ze daar last van hebben? 161 00:09:31,600 --> 00:09:35,820 – Uiteraard, werkzaamheden gaan altijd wel gepaard met enige hinder. 162 00:09:35,820 --> 00:09:39,600 Voor de weggebruikers zal het zo zijn dat we zoveel mogelijk… 163 00:09:39,600 --> 00:09:41,880 …buiten het verkeer proberen te bouwen. 164 00:09:41,880 --> 00:09:47,000 Dus, zoals we net al zagen met de bypass, het verkeer kan gewoon door blijven rijden, 165 00:09:47,000 --> 00:09:50,480 terwijl wij de hele rotonde verder realiseren. 166 00:09:50,480 --> 00:09:54,640 Er wonen natuurlijk ook direct mensen langs het werk. 167 00:09:55,480 --> 00:09:57,780 Deze zullen misschien inderdaad wel wat hinder gaan ondervinden, 168 00:09:57,780 --> 00:10:00,440 dat ze wat meer werkverkeer zullen zien rijden. 169 00:10:00,440 --> 00:10:07,220 Maar uiteraard, zij zijn de buren van ons project, dus die benaderen wij ook individueel. 170 00:10:07,220 --> 00:10:11,900 – En hoe zit het met de snelheid van het verkeer tijdens de aanleg van de rotondes. 171 00:10:11,900 --> 00:10:13,220 Gaat daar nog iets aan veranderen? 172 00:10:13,220 --> 00:10:16,620 – Tijdens de aanleg van de rotondes, 173 00:10:16,620 --> 00:10:18,780 zoals het op dit moment is, 174 00:10:18,780 --> 00:10:20,780 geldt er een kleine snelheidsbeperking. 175 00:10:20,780 --> 00:10:26,460 Verder zal het verkeer er niet veel van merken. 176 00:10:26,460 --> 00:10:28,580 – De omgeving gaat er ook wel wat van merken. 177 00:10:28,580 --> 00:10:33,140 Harm, hoe gaat Rijkswaterstaat alle inwoners en weggebruikers op de hoogte houden… 178 00:10:33,140 --> 00:10:35,980 …van deze werkzaamheden en alles wat daaromheen hangt? 179 00:10:35,980 --> 00:10:41,300 – Allereerst zullen wij als er wat nieuws te melden is dat gewoon op onze website vermelden. 180 00:10:41,900 --> 00:10:47,120 Daarnaast, zoals Laura ook al aangaf, onze buren van het project… 181 00:10:47,120 --> 00:10:49,600 …zullen wij persoonlijk benaderen of met een brief. 182 00:10:49,600 --> 00:10:55,580 Daarnaast hebben wij berichtgeving in de krant, social media… 183 00:10:57,060 --> 00:11:00,960 …en zo proberen wij iedereen op de hoogte te houden. 184 00:11:00,960 --> 00:11:06,400 En wat betreft de weggebruiker, die zal met name… 185 00:11:06,400 --> 00:11:09,300 …door borden op de hoogte worden gehouden. 186 00:11:09,300 --> 00:11:12,340 Dus hoe ze moeten omrijden, wat de snelheidsbeperking is, 187 00:11:12,340 --> 00:11:17,540 of alle andere belangrijke zaken die voor de weggebruiker gelden. 188 00:11:17,540 --> 00:11:19,940 – Oké. En mochten mensen vragen hebben, 189 00:11:19,940 --> 00:11:23,780 dan kunnen ze altijd nog een mailtje sturen naar rotondeszeeland@rws.nl. 190 00:11:23,780 --> 00:11:24,580 – Zeker. 191 00:11:24,580 --> 00:11:25,940 – Dan krijgen ze antwoord. 192 00:11:25,940 --> 00:11:30,080 Oké. Nou, hiermee zijn wij aan het einde gekomen van deze informatieavond. 193 00:11:30,080 --> 00:11:32,080 Bedankt voor het kijken.