1 00:00:08,589 --> 00:00:11,920 Handig, deze digitale informatie boven de snelwegen. 2 00:00:12,209 --> 00:00:15,280 En deze informatie komt ook nog eens terecht op mijn navigatie-app. 3 00:00:15,859 --> 00:00:17,800 Maar hoe komt deze informatie hier eigenlijk terecht? 4 00:00:18,475 --> 00:00:19,475 Elze is op vakantie... 5 00:00:20,898 --> 00:00:22,280 dus daarom ga ik op onderzoek uit. 6 00:00:26,191 --> 00:00:28,800 In deze serie onderzoeken wij hoe Rijkswaterstaat... 7 00:00:29,134 --> 00:00:31,760 samen met partners werk maakt van Smart Mobility. 8 00:00:34,033 --> 00:00:37,000 We kijken hoe ze met nieuwe technologieën mensen slimmer... 9 00:00:37,601 --> 00:00:39,560 en veiliger van deur tot deur laten reizen. 10 00:00:40,029 --> 00:00:42,000 Zo gaan we samen slim op weg. 11 00:00:45,579 --> 00:00:46,400 Hallo Dennis. 12 00:00:46,664 --> 00:00:50,960 Ik ben Christiaan van Deuzen en werk als solution architect bij Rijkswaterstaat. 13 00:00:54,840 --> 00:00:57,760 Aha, dus jij weet hoe deze matrixborden worden aangestuurd? 14 00:00:57,920 --> 00:00:58,480 Ja. 15 00:00:59,000 --> 00:01:03,520 De matrixborden worden aangestuurd door 5700 wegkantsystemen... 16 00:01:04,092 --> 00:01:10,120 die vangen informatie op uit de lussen die in de weg liggen. 17 00:01:10,322 --> 00:01:13,000 Op die manier worden die systemen aangestuurd. 18 00:01:13,000 --> 00:01:14,680 Wat zijn dat precies, detectielussen? 19 00:01:14,859 --> 00:01:17,960 Detectielussen zijn leidingen in de weg... 20 00:01:18,117 --> 00:01:21,640 die registreren de voertuigpassages. 21 00:01:22,471 --> 00:01:25,760 Oké, heeft Rijkswaterstaat op alle wegen detectielussen liggen? 22 00:01:25,827 --> 00:01:30,440 Nee, Rijkswaterstaat heeft op 50% van de wegen detectielussen. 23 00:01:30,777 --> 00:01:36,480 Voor de andere helft van de wegen maken we ook gebruik van floating car data. 24 00:01:36,592 --> 00:01:39,120 Floating car data? Daar wil ik meer over weten! 25 00:01:41,840 --> 00:01:45,160 Hoi, volgens mij ben jij dé floating car data expert? 26 00:01:45,303 --> 00:01:48,360 Ja dat klopt, ik ben Marlous Hovestad en ik ben verkeerskundige bij NDW. 27 00:01:51,791 --> 00:01:53,520 Vertel eens over die floating car data? 28 00:01:53,711 --> 00:01:57,800 Jouw navigatiesystemen en apps op je telefoon delen om de paar seconden... 29 00:01:57,800 --> 00:01:59,480 gps-data over jouw locatie. 30 00:01:59,946 --> 00:02:01,640 Dat noemen we floating car data. 31 00:02:01,783 --> 00:02:03,880 Oké, en wat doet NDW met deze data? 32 00:02:04,131 --> 00:02:07,040 Wij ontvangen deze data en laten er algoritmes op los. 33 00:02:07,327 --> 00:02:12,433 Zo berekenen wij bijvoorbeeld reistijden op reistijdtrajecten, zoals te zien is in deze viewer. 34 00:02:12,433 --> 00:02:15,080 Deze viewer wordt ook gebruikt in de verkeerscentrale. 35 00:02:15,080 --> 00:02:17,560 Op basis van deze data maken zij adviezen. 36 00:02:19,391 --> 00:02:20,960 Oké, maar hoe zit het dan met de privacy? 37 00:02:21,139 --> 00:02:23,000 De data die wij ontvangen is anoniem. 38 00:02:23,430 --> 00:02:28,200 De partijen mogen alleen jouw locatie delen als je daar toestemming voor hebt gegeven. 39 00:02:28,307 --> 00:02:30,040 Maar deelt iedereen dan zo z'n data? 40 00:02:30,183 --> 00:02:31,183 Nee op dit moment nog niet. 41 00:02:31,432 --> 00:02:35,720 We ontvangen van slechts een gedeelte van de voertuigen ontvangen wij data. 42 00:02:35,939 --> 00:02:37,720 We hopen dat dit in de toekomst meer wordt... 43 00:02:37,807 --> 00:02:42,240 Zodat we de file-informatie op wegen zonder lussen nog nauwkeuriger kunnen maken. 44 00:02:49,105 --> 00:02:52,200 Nog even terug naar die systemen die de matrixborden aansturen... 45 00:02:52,377 --> 00:02:55,480 ik begrijp dat jullie nu ook intelligente wegkantstations installeren? 46 00:02:55,632 --> 00:02:56,240 Ja dat klopt. 47 00:02:57,062 --> 00:02:59,920 Dit is een intelligent wegkantsysteem. 48 00:03:00,102 --> 00:03:04,160 Deze maakt op dit moment gebruik van de lussen die in de weg liggen. 49 00:03:04,691 --> 00:03:07,520 Straks kan het ook gebruik maken van floating car data. 50 00:03:07,854 --> 00:03:12,600 En in de toekomst informatie terugsturen naar langsrijdende voertuigen. 51 00:03:12,660 --> 00:03:15,000 Dus dan zijn er minder lussen nodig in de toekomst. 52 00:03:15,060 --> 00:03:16,060 Ja dat zou kunnen. 53 00:03:23,616 --> 00:03:24,616 Hoi, ik ben Dennis. 54 00:03:24,911 --> 00:03:28,400 Hoi Dennis, ik ben Andy Berkouwer, ik werk bij Be-Mobile als businessmanager. 55 00:03:32,047 --> 00:03:33,840 Wat doen jullie allemaal met floating car data? 56 00:03:34,621 --> 00:03:36,280 Wij doen heel veel met floating car data. 57 00:03:36,835 --> 00:03:40,280 Die floating car data verzamelen wij van apps van onder andere Flitsmeister... 58 00:03:40,349 --> 00:03:43,160 en die verwerken we op een anonieme manier tot verkeersinformatie. 59 00:03:43,160 --> 00:03:46,760 Die verkeersinformatie hebben we beschikbaar van alle wegen in Nederland... 60 00:03:46,760 --> 00:03:48,880 waarop je kan en mag rijden met een auto... 61 00:03:49,440 --> 00:03:51,920 zonder dat er ook maar een detectielus aan te pas komt. 62 00:03:52,120 --> 00:03:54,920 En die informatie delen we dan met NDW en wegbeheerders. 63 00:03:55,284 --> 00:03:57,160 En wat heb ik hier als weggebruiker dan aan? 64 00:03:57,437 --> 00:04:00,840 Als weggebruiker deel je data en je krijgt daar verkeersinformatie voor terug. 65 00:04:01,170 --> 00:04:04,480 In de vorm van file-informatie en actueel snelheidsadvies. 66 00:04:04,948 --> 00:04:07,920 Dat maakt autorijden prettiger en veiliger. - Klinkt goed! 67 00:04:10,108 --> 00:04:13,880 Door floating car data weet Rijkswaterstaat continu wat er gebeurt op de weg. 68 00:04:13,984 --> 00:04:16,080 En zo krijg jij betere reisadviezen. 69 00:04:16,120 --> 00:04:18,280 Goed voor de doorstroming en wel zo veilig. 70 00:04:18,471 --> 00:04:20,280 Zo gaan we samen slim op weg! 71 00:04:22,433 --> 00:04:23,920 Zo dat was een interessante dag vandaag. 72 00:04:23,920 --> 00:04:25,320 En dat vloggen is ook best leuk.