Sluiscomplex Eefde: twee kolken met drie type deuren. De bestaande sluiskolk van Eefde heeft hefdeuren en is een rijksmonument uit 1932. In de nieuwe sluiskok komen punteren en een segmentdeur. Op 18 mei zijn de twee puntdeuren in de nieuwe sluiskolk geplaatst. We staan in de sluis, in de nieuwe kolk. Hiernaast is de bestaande sluis, het monumentale mooie ‘Oude dame’ zeggen we wel eens. En dit is de nieuwe sluis, 15 meter diep. En je moet je voorstellen, waar we nu staan is het niveau, van de bodem van de IJssel. Als hier water in komt, komen hier boten overheen. En als het water met het Twentekanaal verbonden wordt, gaat het water hier zeven of acht meter hoog. We hebben drie type deuren. We hebben de hefdeuren aan die kant bij de bestaande sluis. Aan deze kant hebben we de puntdeuren. Kijk, je ziet ze daar in de nissen zitten, over en weer. En zometeen aan die kant, aan de Twentekanaal-zijde de segmentdeur plaatsen. De nieuwe sluisdeuren zijn gemaakt in de fabriek van Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel. De segmentdeur is 15,1 x 4,6 x 5,6 meter. De segmentdeur vaart per schip naar Eefde. Dit is eigenlijk de hoofdingang van het Twentekanaal. Je komt hier van de IJssel af, de sluis in het Twentekanaal op. Dan kom je bij Markelo, Goor, Almelo, Delden, Hengelo. Je hebt hier te maken met hoogteverschillen. Met de IJssel zitten we op dit moment op 3,85 NAP. Je komt vanaf de IJssel af het Twentekanaal op. We proberen het Twentekanaal op een kanaalpeil van 10 meter NAP te houden. Op dit moment zijn er 12.000 schepen per jaar die door de sluis heen willen. Dat kan de sluis gewoon niet aan, er zijn files. Dus is er een tweede sluis nodig om die hoeveelheid weg te werken. Het belangrijkste verschil tussen de bestaande en de nieuwe sluis is net iets groter, net iets breder, net iets dieper. Dat betekent dat schepen er vol afgeladen doorheen kunnen. Dus dat ze per keer meer vracht kunnen meenemen. De segmentdeur werd op 9 juli geplaatst in de nieuwe kolk. Uniek in Nederland voor een schutsluis in de professionele vaart. Vanaf het schip wordt de segmentdeur op z’n plek getakeld. De deur weegt 51.000 kilo. De segmentdeur is ook bij zware stromingen te sluiten. Voor de waterveiligheid en om het Twentekanaal te beschermen. Op het moment dat hij gaat werken draait hij een kwartslag. Zodat de sluisdeur het water aan die kant tegenhoudt. En op het moment dat hij open moet, draait hij verder. Zodat hij uiteindelijk verdwijnt in de bodem. Vanaf dat moment kunnen de schepen naar binnen varen en zo naar de IJssel. Schepen kunnen vanaf april 2020 door de nieuwe sluiskolk varen.