Welkom Mirelle, Evelien, Joost,... ...jullie zitten hier met ons aan tafel. Het voelt wel alsof we echt met jullie aan tafel zitten. Dus ja, ik heb al een korte intro gedaan. We gaan het hebben over fietsdata. Mirelle, kun jij... ...even ons meenemen in... ...het webinar wat we gaan doen? Maar ook wie jouw gasten zijn en wie jij zelf bent? Ja, dank je wel Joyce! Ja, als eerste is het inderdaad wat je al aangaf... ...de eerste van een reeks webinars vanuit het Nationaal Toegangspunt Nationaal Toegangspunt vind belangrijk dat... ...data dus niet alleen vindbaar is, maar ook vooral goed gebruikt wordt. En ja, dat is ook eigenlijk waarom we hier zitten. Dus de kracht van fietsdata. We willen natuurlijk ook dat fietsdata goed gebruikt wordt. En ja, ik ben zelf... ...communitymanager fiets of eigenlijk ook voor fiets data bij het NTM. En ik zit hier samen met Joost de Kruijf van het DMI ecosysteem en Evelien van Brakel van de Tour de Force... ...en wij hebben samen met... de NDW en... I&W en nu ook CROW, de krachten gebundeld... ...om veel meer samen te werken op het gebied van fietsdata. Ja, dank je wel. Lekker kort, krachtig zoals het is zoals het bedoeld hadden. We willen eventjes kijken of wij... ...in de zaal een vraag kunnen stellen. En dat is eigenlijk al gelijk een vraag waarin we een soort van aanname doen. Dus voel je vrij om daar gewoon goed... ...en eerlijk op te reageren. Ik wil jullie vragen om Mentimeter te starten en dat doe je via je telefoon.. naar Menti.com. Ik ga even het scherm... ...delen, dan zie je ook daar de code en de instructie staan Even kijken. En dan even zo... Even kijken. Nou, hij komt er aan hoor. Komt als het goed is in beeld. Ja, het is even de vraag. Om even te beginnen leek het ons mooi om even te weten wie hebben we in de zaal? Dus ga even naar menti.com. En dan zie je daar ook de code in beeld bovenin... Even naar Menti.com. We zijn ontzettend benieuwd wie we in de zaal hebben en je kunt je rol kwijt. Je kunt aangeven... ...welke organisatie, je hebt gewoon een veldje waar je het in kunt vullen... ...en onze vraag is doe dat... ....vinden wij leuk om te weten wie wij in de zaal hebben. En dat mag vanuit je rol. Het kan vanuit je organisatie waarvan jij denkt dat het goed is, te weten. Bij Menti.com. Ik zie nog nul responses. Dan ga ik ervan uit dat er ook nog getypt wordt. Ja, kijk. Fiets, data, verkeersveiligheid... MRDH... Er is ook een beleidsadviseur. Ik zie ook gemeente, gemeente Voorschoten. Heerlijk om dit zo te zien ontstaan. Vialis is er ook. Fiets, fiets, fiets, verkeerskundigen, gemeente Amsterdam. Ook aanwezig. Ja, valt jullie nog iets op? Mirelle, Joost, Evelien, wat je zo ziet verschijnen? Iets verrassends? Gezondheidszorg, Gezondheidszorg. Sport Utrecht. Ja Nee. Heel leuk. Brede, breed publiek. Ja, dat is... mooi. Gezondheidszorg. Ik probeer dan gelijk een invulling te maken wat je wat, hoe zou je? Hoe zie jij? Hoe zien jullie de raakvlakken met de gezondheid? Joost, hoe zie jij die? Nou, het is heel interessant dat er steeds meer discussie komt. En dat is misschien niet meteen een heel specifiek antwoord van is de e-bike... ...wel gezond voor mensen? Omdat uiteindelijk als je fietst, dan... ...lever je meer inspanning en dan is mijn standaard antwoord eigenlijk van ja. E-bike is ook heel gezond omdat je... ...heel veel mensen uit de auto krijgt op de fiets die eigenlijk... ...nooit op de fiets hadden gezeten. En als mensen een e-bike hebben, gaan ze veel meer fietsen dan dat ze voorheen... ...gewend waren. Dus uiteindelijk krijg je meer fietsbewegingen, langere afstanden. En ja, de normale fiets is beter... ...qua fysieke inspanning dan de e-bike. Alleen de mentale gezondheid en uiteindelijk de... de overstap van auto naar e-bike is een.. ...in the end meer waard, dus vandaar dat ik het heel interessant vind. Ik weet ook dat de regio Utrecht er echt heel erg druk mee is. Met de met gezondheid en fietsen,... ...dus dat is mooi! Ja mooi dat je dit even zo het bruggetje naar inderdaad van je kan op de... ...fiets stappen, maar de tussenweg is ook de e-bike en alles wat uit de auto blijft. Dat is mooi. En dan is een e-bike misschien wel de stap. Voor degene die toch graag die auto hebben... ...omdat ze dan sneller zijn of om wat voor reden dan ook. Ja mooi! Mooi dat jullie ook in de zaal... ...hebben. Nou het blijft komen. Nou super goed om zo'n beeld te hebben. En kijk, dit is de aanname waar ik het net over had. En misschien zeg je nou wat hier staat. Wat maakt dat fietsdata in jouw organisatie nog onvoldoende benut wordt? Misschien wordt het wel heel goed benut. Dat mag je ook kwijt dus. Maar stel je voor dat je het nog niet gebruikt, wat houdt je dan tegen? Dus wat maakt dat fietsdata... ...nou wellicht in jouw organisatie nog onvoldoende benut is? En wat houdt je dan tegen? En mocht je daar juist wel gebruik van maken, laat het ook vooral weten,... ...want dat vinden we ook natuurlijk alleen maar goed nieuws. Dus wat... ...maakt het, Ik zie het al, gebrek aan fietsdata. Kijk. Gebrek aan fietsdata. Ik hoop daar,... ...na dit webinar hebben we een nog beter beeld van... Hoeveel data hebben we nu eigenlijk en waar zit het? Hier ook weinig data beschikbaar, gevoel van... er is nog weinig, te weinig, te versnipperd. En dan... ...ook hier misschien ook wel het vertrouwen in de data. Is het beschikbaar? Is het kwalitatief? Is het representatief? Niet de juiste fietsdata? Joyce, als je nog een anekdote... ...daarop wil, als de mensen toch aan het invullen zijn. Ja, ja, ja. Kijk, een van de steden die heel erg lang al... ...actief is, bezig is met fietsdata is gemeente Breda. Die hebben al... ...jarenlang inzicht in hoe de fietsen eigenlijk fietsen op het wegennet. Omdat gebruik maken van GPS inzichten. Ze hebben bijvoorbeeld inzicht gegenereerd in waar de fietser fietst... ...en die hebben ze naast de strooi routes gelegd in de stad... ...van waar wordt eigenlijk, als er sneeuw of ijs ligt, waar wordt dan onze eerste? Nou, waar zijn de eerste urgentie om om te gaan strooien? Om zoveel mogelijk fietsers te faciliteren? Dus daar wordt wel veel gebruik gemaakt van fietsdata, komt ook heel veel... ...waardevolle inzichten uit. Alleen weet ik toevallig van Martijn die dan zegt van ja, maar dan komen we bij... ...een afdeling uitvoering en die zegt dan ook voor deze data zijn we niet gewend. Dan moeten we nog wel even aan wennen. Dus naast de antwoorden die... ...nu op beeld verschijnen van: ja we hebben te weinig data, is het ook nog wel zo. We hebben genoeg data, we hebben ook goede inzichten. Alleen dan is de breedte van de organisatie is... ...ook nog wel een opgave, dus die gaat ik niet op het scherm komen. Maar dat is natuurlijk wel de hele keten en dan komen we straks nog wel op terug. Dat je fietsdata hebt maak je inzicht van. En uiteindelijk moet je met het inzicht, moet je iets. En volgens mij zit... ...heel die keten complexiteit. Nou dat gaan we zeker hier in het webinar over hebben. Want we hebben data en misschien is het nog niet genoeg,... ...maar we hebben al een heleboel. En hoe breng je dat verder? En wie heb je dan nog om het verder te brengen? En blijkbaar stokt het dan toch ook ergens,... ...want het lijkt me geweldig als je als fietser geholpen wordt. Als het zo ontzettend glad is en dat er ook voor jou gestrooid wordt. Ik zit hier even te kijken nog de andere... ...opmerkelijke dingen, dus weinig representatieve data... ...staat daar inderdaad, maar niet nodig voor... ...primaire proces. Systeem niet voor ingericht, privacy. Dat is Jeroen die dat zegt. Herkennen jullie dat tafelgasten? Ja,... je merkt dat bij sommige databronnen privacy nog wel een issue is en dat... ...ja. Maar als je dat probeert weer te... ...elimineren of te aggregeren, dan heb je soms weer net te weinig informatie. Dat zijn wel een beetje de dilemma's waar je mee zit. Ja, ik zag Jeroen wilde even wat zeggen. Dat gevoel heb ik. Klopt he? Want Jeroen... die stelde de vraag. Jeroen, je mag wel eventjes hoor.. ...en daarna je microfoon weer uit, want dat is fijn dat is iets wat... ...storend. Mag ook via de chat van Jeroen. Of als je denkt duimpje. Dit is het antwoord waar ik op zat te wachten, maar ik ben er van.. ...overtuigd dat we na het webinar hebben we nog meer antwoorden, dus... ...ik denk dat dat wel goed gaat komen. Nou, ik zie hier dus in ieder geval... ...dat er, nou ja, dat.. ...wel duidelijk iets tegenhoudt. En ik denk dat we daar ook... ...vooral met elkaar het gesprek over kunnen gaan voeren. Maar het heeft geen prioriteit binnen mobiliteitsbeleid. Kijk, dat is er ook zo een. En ehm ja,... ...nou dit geeft wel even alvast een goed beeld, denk ik. Van wat is er dan nodig en hoe kan het zijn dat we data hebben en beleid hebben? Of we hebben wel beleid en we hebben geen data. Laten we daar eens over hebben met elkaar. Ik zou willen beginnen met jou, Joost. Ehm ja, geen beleid, wel data, wel data,... ...geen beleid. Oh ja, daar moet ik wel even over nadenken wat je nou zegt. Nou, uiteindelijk wat het interessante is. Om maar positief te beginnen, ik denk dat we goed op weg zijn. Uiteindelijk wordt er vanuit de NTM, Nationaal Toegangspunt... ...Mobiliteit kant, met alle partners die eigenlijk in het data ecosysteem... ...werken, steeds beter samengewerkt. En dat gaat over de structurering van data. En aan de andere kant zie je de beleidsmatige impact vanuit Tour de force. En die werelden... ...die hebben heel lang... ...naast elkaar geleefd en de urgentie om samen te gaan werken wordt steeds hoger. En ik... ...zeg daar heel vaak bij, omdat de investeringen die met fiets te maken... ...hebben steeds hoger worden, wordt de urgentie om cijfermatig te onderbouwen... ...ook belangrijker. Dus uiteindelijk waar je vroeger, redelijk makkelijk... ...fietsinfrastructuur kon aanleggen, worden nu doorfietsroutes of... ...snelfietsroutes, zoals ze het in zuiden van Nederland noemen. Dus hoogwaardige regionale fietsinfrastructuur. Die wordt steeds duurder en uiteindelijk, omdat het toch een gevecht is... ...tussen alle investeringen op het gebied van mobiliteit, van waar laten we de euro... ...het best renderen? Maar ook de cijfermatige onderbouwing van waarom gaan we dan investeren in fiets? En daarvoor is data nodig, dus uiteindelijk komen we wel in een versnelling... ..dat we.. ...steeds meer data nodig hebben om het beleid goed te kunnen onderbouwen. En die zag ik net ook.. ...het punt van het is geen prioriteit in het mobiliteitsbeleid, maar ik denk dat... ...dat juist nu steeds meer een prioriteit wordt om data te gebruiken en... ...data ook echt een essentiële rol te spelen in die beleids... beleidsvoering. Dus om inderdaad echt te onderbouwen wat is er nodig, maar ook te onderbouwen... ...dit is nodig, want dit brengt dit effect met zich mee... ...om zo inderdaad te onderbouwen dat die investeringen echt nodig zijn. En wat dat zal opleveren voor de stad of voor de provincie. Voor Nederland bijvoorbeeld. En ja, ik denk dat data... ...daarin juist echt een rol kan spelen om een sterker fietsbeleid te krijgen... ...en om die prioriteit voor de fiets ook meer te benadrukken. In een wereld waarin vaak de investeringen eerder misschien... ...naar de auto of naar andere onderdelen gaan. Als je het goed kan onderbouwen is het... ...kan het veel doen om een sterker fietsbeleid in Nederland te krijgen. En dat onderbouwen dat, daar zit het hem. Je hebt eigenlijk die data nodig om een goede onderbouwing te kunnen doen. Volgens mij. Ja, want anders kom je in hele algemeenheden. Fiets is gezond, fietsen is goed voor de bereikbaarheid. Dus uiteindelijk om dan te zeggen van, ja... ...wat doet het dan is een belangrijke. En ik zie dat je nu het scherm deelt met de inzichten in de concurrentiepositie... ...wordt heel vaak gevraagd waar begin je dan? Nou, uiteindelijk is het heel simpel bij het begin. En uiteindelijk wat hebben we nu gemaakt is en ik heb heel even een voorbeeldje van... ...de bovenkant van het scherm is de situatie in Nederland en de onderkant. Omdat we in Utrecht zitten voor het webinar heb ik Utrecht laten zien, maar dat ook... ...Zuid-Holland, Noord-Brabant, Groningen, Overijssel kunnen zien. Kijk uiteindelijk waar het om gaat. We willen mensen op de fiets en meer mensen voor langere afstanden op de fiets. En als je dan vraagt, in hoeverre, wat is dan de concurrentie van de fiets,... ...hebben we wel een aantal databronnen beschikbaar en informatie. Maar wat we nu hebben gedaan is die interactieve inzichten ontwikkeld. En we is dan heel breed. Dat is met het ministerie, maar ook... ...binnen DMI ecosysteem, waar eigenlijk de schaalbaarheid van data... ...en met name de oplossing voor de stad centraal staat. Dus wat we hebben gedaan.. ...is een inzicht ontwikkeld van wat is nu eigenlijk de concurrentiepositie van... ...de fiets en de elektrische fiets ten opzichte van de andere modaliteiten? En wat je hier mooi ziet. En dan weet ik dat je geen data expert bent... Joyce, maar van links naar rechts is eigenlijk het plaatje. Modal shift... ...of modal split van hoe concurreert de gewone fiets en de elektrische fiets? Maar als je dan onderscheid gaat maken van de afstanden tot... ...7,5 kilometer waar veel mensen zeggen ja, er zijn echt nog... ...fiets afstanden, maar tussen de 7,5 en de 15 kilometer.... ...zijn de middellange afstanden... ...waar ook, met name die doorfietsroutes, een rol gaan spelen. Ja, dan zie je toch dat de aandeel van de auto... ...op de korte afstanden redelijk beperkt is, waar ook veel wordt gelopen. Dus dat is ook verder maar hartstikke goed Maar als je dan gaat afvragen waarom investeren we in fiets en waarin... ...investeren we fiets? Dan zie je eigenlijk... ...dat op de korte afstanden... ...de fiets al een grotere plek heeft dan op de middellange afstanden. En als je bijvoorbeeld een... ...gebied als Utrecht vergelijkt met... ...het gemiddelde in Nederland, zie je gewoon dat Utrecht beter scoort. En dat is op zich niet heel... ...erg onlogisch omdat het een heel dichtbevolkt gebied is. Maar uiteindelijk door die inzichten krijg je veel beter... ...handelingsperspectief van waar moeten we nu op inzetten? Dus als we fietsen willen stimuleren, dan ligt met name de kans... ...deels in de.. ...stad voor de fiets op de 7,5 kilometer, maar ook zeker op... ...die regionale afstanden tot 15 en misschien al 20 kilometer. Ja, en dan? Hoe kom je aan deze data? Joost Want dit is wel geeft wel veel inzicht, al. Uiteindelijk is de inzichten.. ...in dit geval gemaakt door de Breda University of Applied Sciences. Die hebben op basis van een grootschalige enquete het onderzoek onderweg in... ...Nederland, wat ook door het Kennisinstituut Mobiliteit gebruikt wordt. Maar dat is gewoon een hele grootschalige enquete waarbij mensen gevraagd worden... ...wat doe je op dagelijkse basis... ...en de keuze auto, fiets, openbaar vervoer? En door al die data over de jaren heen... ....te analyseren komen deze inzichten eruit. Ja, dus echt ook een gedragsaanpassing. Dat is natuurlijk nog best hardnekkig, kan ik me zo voorstellen hier in. En het laatste puntje. En uiteindelijk door het voor iedereen beschikbaar te stellen... ...kom je ook door de grens heen. We hebben te weinig inzicht, we hebben te weinig data. Dit is voor alle provincies en zelfs alle subregio's... ...in de provincie inmiddels beschikbaar. Zodat mensen er mee uit de voeten kunnen. Want als je er niet elke dag mee bezig bent. Kan me voorstellen dat je denkt van ja het is hartstikke interessant dit overzicht. Maar ja, hier hebben we geen tijd en prioriteit voor. Het is er gewoon. Binnenkort wordt dit ook... ...gewoon netjes gepubliceerd dat iedereen hier gebruik van kan maken. Kijk en Evelien, als je dan kijkt naar wie heb je... ...eigenlijk allemaal nodig om te komen tot die goede data. Want dat gaat natuurlijk heel erg over samenwerking. Waar jullie als Tour de Force ook stevig op inzetten. Wie heb je zo wel nodig en wie heb je al aan boord? Ja, wie heb je zo nodig. Nou ja, het is vooral... ..wij zijn Tour de Force, een samenwerkingsverband. Voor degenen die het niet kennen. Het is van veel overheden,... ...maar ook maatschappelijke organisaties, kennisinstituten. En eigenlijk... ...willen we door dat netwerk bij elkaar te brengen en steeds... ...meer op te halen waar de behoefte ligt. Denk ik, dat ja, dat is vooral het belangrijke. Dus het is aan de ene kant wil je kennis verspreiden,... ...middels dit, zo’n webinar of middels... ...andere lezingen, laat weten welke data is er al beschikbaar? Maar aan de andere kant is het juist ook heel belangrijk om op te halen,... ...waar ligt die behoefte? En dat is dus wel interessant om net in die antwoorden te lezen... ...van ja, er is nog te weinig data beschikbaar, het is nog niet betrouwbaar. En dat willen we juist ook als Tour de Force de schakel tussen het beleid,... ...de echt, de wereld en tussen de hele data infrastructuur. Willen we als... ...schakel, ja zitten om dat ook op te halen. Dus welke data? Waar is nog behoefte aan? Wat moet misschien wel anders ingeregeld worden en als wij dat weten. Dus fijn om dat hier op te halen of eventueel bij volgende sessies die we organiseren. Dan speel ik dat weer door naar Mirelle en Joost, die weer verder in de hele... ...infrastructuur kunnen regelen. Dus ik denk vooral... Dus laat je horen, zeg jij. Laat je horen, laat horen wat je graag wil en wij gaan er mee aan de slag. En je hebt eigenlijk al de goede partijen. Nou best, als ik je zo hoor, best al behoorlijk aan boord. Dus het is echt gewoon vooral, wat kun je ermee en wat hebben we dan? Wat hebben we nodig? En Mirelle, als je dan kijkt naar de rol van van NTM hierin. Kun je daar iets over vertellen, kort? Ja, zeker. Ons doel is vooral ook die data ook vindbaar te maken op het register. Maar dat niet alleen, ook natuurlijk te kijken naar de kwaliteit... ...en hoe die verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld door middel van feedback loops. Ehm ja. En daarnaast ook vooral te gaan kijken ook naar bijvoorbeeld de data ketens. Dus wij hebben. We werken ook samen met een groep experts,... ...dus de expertgroep op het gebied van de data. En we hebben verschillende data ketens, voor fiets, nu in beeld gebracht. Ook nog een stel staan en we liggen er klaar om nog in beeld te brengen. Maar denk bijvoorbeeld aan de fietsstellingen of het fietsnetwerk. Eigenlijk te gaan kijken van begin tot eind ook. Hoe loopt dat? Zodat we straks ook kunnen gaan kijken. Hoe kunnen we dan niet alleen dus de input, van die data opslaan,... ...dat stukje verbeteren, dat proces, dus van het verzamelen,... ...maar ook het gebruik. Dus van begin tot eind, van de serviceprovider,... ...van de data analist bij de gemeente of gewoon voor de fietser zelf. Het gebruik van het fietsnetwerk, daar doe je het ook voor. Ja dus het is heel fijn. We werken dus samen met experts van gemeenten,... ...provincies, maar ook van data portalen die dus die data ter beschikking hebben. Ja, ben je nu in feite gewoon de hele keten aan het uitleggen? Mirelle. Ja heel kort. Ja, he. En ik dacht, hey... Als je kort naar de keten kijkt. Bijvoorbeeld deze, dit is dan het voorbeeld van het fietsnetwerk. Dan heb je... Dit is nog het concept. We zijn nog bezig met de laatste aanpassingen, voordat we... ...hem ook gaan publiceren op bijvoorbeeld de website. En dan gaan kijken ook naar de mogelijke verbeterpunten. Maar je moet je voorstellen dat je bijvoorbeeld,... ...een wijziging hebt in de inrichting, in je gemeente, provincie van het netwerk. En waar voer je dan die wijzigingen door, zodat het ook zichtbaar is... ...en bruikbaar is? Die data. Maar dat geeft dan hier stap voor stap weer waar... ...het dan terechtkomt en hoe dat bij de gebruikers terecht komt. En dan kan je bij elke stap gaan nadenken: Hoe verloopt dit,... ...wat kan er beter en wat betekent dit voor de kwaliteit, etc. Ja, mooi dat die keten in ieder geval goed in beeld is. En wat je zegt is concept... ...en het kan morgen misschien ook nog wel een aanvulling krijgen,... ....want dat is ook iets wat in beweging is. Als ik jou zo beluister. Klopt. Het is natuurlijk. Sommigen zijn al best wel complex, hier zie je best veel pijltjes... ...van de wijzigingen van inrichting,... ...naar verschillende bronnen die moeten worden gewijzigd. Kijk, uiteindelijk wil je natuurlijk dat het niet meer pijltjes zijn, maar dat... ...het maar één pijltje is, dus dat is dan in ontwikkeling. Ja. En word dit dan.. Want als er inderdaad aan wordt gegeven van: de data... is er nog niet of te weinig, hoe willen jullie dit dan overzichtelijk... Is het dan de navigatie is ook in te zien voor iedereen. Van waar zijn die databronnen dan? Hoe het te gebruiken is? Ja dus... ... de bronnen zelf zijn dan vindbaar op bijvoorbeeld,... ...het register, dat wordt er geleid naar de juiste plek waar die data ligt. En daarnaast is het ook nog een doel om te kijken naar bijvoorbeeld handreikingen. Dus we zijn toen, in een eerdere opgave, Digitalisering Overheden of de Data Top 15. Soms wel bekend. Zijn er handreikingen gemaakt en gaan we ook op door. Dus dat zijn eigenlijk handige stappenplannen, zodat je ook weet... ...als bijvoorbeeld beleidsadviseur of als je nieuwe data hebt, van hoe je die op... ....de juiste plek kan opslaan, zodat het ook door iedereen gebruikt kan worden. Ja, nou, ik ben al benieuwd. Want dit is een indrukwekkende keten. Ik ben ook benieuwd hoe we het publiek daarin zit. Want er is een keten en er is aansluiting. Maar hoe doe je dat zelf? Stel je gaat met fietsdata van start, waar ga jij dan naartoe? Waar haal je de info vandaan? En dat kan weer even via Menti.com. Dus even heel benieuwd, hoe zoek je aansluiting met anderen? Of doe ik misschien helemaal alleen? Dat kan ook. En en hoe werkt dat dan? Dus als je start, waar haal je het vandaan en hoe zoek jij dan aansluiting met anderen? Je ziet ook veel volgens mij, Joost, dat iedereen eigenlijk het wiel... ...opnieuw aan het uitvinden is. Kan je daar iets over zeggen? Is dat iets wat je ervaart of... Nou, het is wel interessant. Met name de tweede vraag, hoe zoek je aansluiting met anderen? En dan koppel ik nog heel even terug naar wat Mirelle net zei. Want uiteindelijk, wat we heel vaak vergeten is nog een schaalniveau hoger. We zijn als Nederland wel fietsland en we hebben zelfs... ...de ambitie om fietsland nummer één te zijn. Maar ik had laatst, en dat is ook wel weer grappig. Dat we elkaar ook verliezen in de vertaling en de drie letter afkortingen Omdat iemand vroeg van: ja maar we hebben ook NAPCORE en hoe zit dat dan? En zijn wij dan aangesloten? En dan als je dan uitlegt NAP staat voor National Access Point en... ...dat noemen we in Nederland Nationaal toegangspunt. En het interessante is dus ook dat NTM. En dan vul ik maar even in voor mijn buurvrouw, ook een... ...een hele cruciale rol heeft richting Europa. Dus uiteindelijk wat er in Europa gebeurt. En dan komen dadelijk ook vanuit Europa allerlei... ...wetten weet ik niet, maar wel... ...regels van wat we allemaal met fietsdata zouden moeten. Dus uiteindelijk dat we aangesloten zijn bij hoe zoek je aansluiting... ...bij anderen? We zijn via het NTM, ook aangesloten bij Europa. En wat voorheen gewoon slecht georganiseerd was,... ...kan ook politiek correct zeggen, minder goed en er is ruimte voor verbetering. Er zijn natuurlijk heel veel partijen, provincies, steden. Die zijn gewoon echt super actief, ook in het zoeken naar innovatie. Dus die sluiten aan bij internationale consortia en op dit moment... ...hebben we bijvoorbeeld vanuit Overijssel en Enschede, die participeren in MegaBITS. Dat is een Europees project wat echt puur gericht is op... ...fietsdata, zit met een internationaal consortium. Dan is wel de truc, hoe kun je daar nou van leren? En ik weet toevallig dat NTM zit ook in de advisory board... ...van MegaBITS en daarmee hoop je eigenlijk wel dat... ...alle puzzelstuk ergens een keer samen gaan vallen. Dat we de kennis die in Europa wordt opgedaan met Nederlandse partners,... ...ook ten goede komt van alle andere Nederlandse partners. Nou, daar hebben we nog wel een weg te gaan, denk ik. Kijk en we zijn best wel een goed fietsland, volgens mij, toch? In Europa staan we best sterk als het gaat om het gebruik van fiets. Ik zie hier allerlei mooie inbreng. Zullen we daar eens even samen naar kijken? Want als je van start gaat, waar haal je dan die info vandaan? Ik zie Strava twee keer... ...voorkomen, dus ook zo'n naam. Kent iedereen Strava? Wat is het? En aan wie kan ik die vraag stellen? Dat is aan.. Joost. Evelien. Wat is Strava? Strava is... ...een app die je kan gebruiken om als je gaat sporten. Maar dan kan je dus ook hem aanzetten als je aan het fietsen bent of wandelen of... ...hardlopen. Maar daar zit dus ook heel veel GPS data achter. En vanaf welke plek naar welke plek of hoe de rondjes... ...het meest gefietst worden. Dus ja, op die manier denk ik. Het weten dat het er is, is ook iets. Ehm, even kijken. Is er nog iets waar jullie? Ik zal me even een beetje scrollen. Wat en waar jullie even op aan gaan, zijn een boel. Het is wel mooi, want je nu in het scherm onderbenut staat VRI,... ...VRI staat voor verkeersregel... installatie, dus verkeerslicht of stoplicht, net wat je wil. En wat... ...het verkeerslicht data... Is ook één van de negen data soorten die we in Nederland hebben gedefinieerd. En wat er nu gebeurt vanuit het Nationaal Datawarehouse Wegverkeer, dus het NDW,... ...wordt heel erg hard gewerkt om die VRI... ...kant te verbeteren, waardoor eigenlijk... ...op niet al te lange termijn, ook de... ...fietsdata uit de VRI data gehaald kan worden. Dus volledig mee eens. De opmerking van Bart van: ja het is onderbenut. Er wordt nu heel erg hard aan gewerkt om dat ook op peil te krijgen. Omdat je dan... Kun je daar een voorbeeld van geven, Joost? IVRI en de fiets. Wat zou dat kunnen opbrengen? Oh, dit is tricky. Ik zal proberen kort te houden. Want nu zeg je IVRI. Kijk uiteindelijk de IVRI is... ...het slimme verkeerslicht en... ...wat je daarmee wil eigenlijk met die connectiviteit met de fiets. Dat als de fiets aan komt fietsen, dat eigenlijk het verkeerslicht... ....veel eerder de fiets detecteert en in de prioriteit van wie... ...krijgt het eerste groen, mee gaat nemen van ja, als het past binnen de regeling... ...dat fietsen eerder groen gaan krijgen. Ik zeg soms prioriteit aanvraag, maar dan krijg je met mensen van... ...verkeersmanagement die gaan zeggen nee ja je krijgt geen prioriteit, je mag... ...prioriteit aanvragen en daar wordt nu wel hard aan gewerkt. En dat lijkt een beetje de technische discussie... ...weg te blijven. Heel veel verkeerslichten hebben allemaal lussen, waarbij ook fietsers worden geteld... ...en uiteindelijk die tel data wil je eigenlijk wel gaan gebruiken. En ja, er zijn heel veel mitsen en maren dat daar... ...vanuit de... ...de kwaliteit van de data en hoe je precies meet. Maar uiteindelijk hoe meer sensoren je in de stad hebt over wat de fiets doet,... ...dan kun je er ook beter op sturen. Ja en dan hebben jullie de apps als Schwung app, die allemaal... ...jou als fietser kunnen helpen daar in. En er is ook een aanbesteding voor de fiets stimulering app. En volgens mij is dat ook vers van de pers. Net rond, de aanbesteding. Is daar al iets over te vertellen? Ja, uiteindelijk is de aanbesteding geweest. En uiteindelijk is het een enorme stap voorwaarts. En om niet dat de hele historie mee te nemen. Maar uiteindelijk is vanuit de gemeente Breda en daar hebben we ze weer. Die hebben, in het verleden, ook een fiets stimulerende campagne gehad. Met een app. Waarbij data werd ingenomen hebben de nationale fietstelweek gehad. We hebben, staat ook op het scherm, stond Ring Ring. Er zijn meerdere initiatieven geweest en wat er nu is gebeurd en dat vind ik... ...zelf heel erg mooi. Dat de provincie Zuid... Holland, Utrecht, Overijssel en Smartways voor Zuid Nederland, de handen in elkaar geslagen. Die hebben gezegd,... ...we gaan een fietsstimuleringsapp proberen aan te besteden. Nou, dat is gelukt. Inmiddels is het rijk ook betrokken. Die hebben natuurlijk, het ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’, als stimulering actie. Dus we zijn nu wel aan het kijken van ja, hoe kunnen we nu eigenlijk het... ...beleid op fiets stimulering koppelen aan de inzet van de fiets stimulering app. En de bedoeling is eigenlijk dat 1 juni de app live gaat. Zo, dat is ook snel, ook al. Wat vindt Evelien daarvan? Hele mooi ontwikkeling natuurlijk. Want dit soort samenwerkingsverbanden is precies ook waar Tour de Force... ...zich mee bezig houdt. En wat... ...we ook voor elkaar willen krijgen. Dus hoe er net ook werd gezegd van: hoe zorg je dat gemeentes,... ...provincies niet elke keer opnieuw het wiel uitvinden? Nou dat is precies wat wij willen voorkomen vanuit tour de force. Dus door informatie te delen, door... ...gemeentes bij elkaar te zetten. Zodat ze verhalen aan elkaar kunnen vertellen en geleerde lessen kunnen delen. Maar ook om, niet alleen vanuit een netwerk rol... van Tour de Force, maar zet zich ook in om meer dingen te ontwikkelen. Dus zoals bijvoorbeeld die fiets app. Dat er iets nieuws ontwikkeld wordt, heeft Tour de Force zich ook, in de... afgelopen jaren, ingezet om meer de uniformering van de monitoring van... ...doorfietsroutes, daar stappen in te zetten. Dus om meer te weten, wat zijn dan doorfietsroutes? Wanneer is het een doorfietsroute? Om meer te kunnen bepalen, hoe gaat dat netwerk nou eigenlijk in Nederland? Hoe groot is dat? Waar zijn nog extra... ...wegen nodig... ...en dat meer inzichtelijk te brengen? Dat zetten we ook elk jaar in een doorfietsroute kaart. Als het goed is heb je daar ook een plaatje van. Ja. Ja, dat is eigenlijk ook inzichtelijk te brengen. Gewoon door heel Nederland. Hoe staat het nou eigenlijk met het netwerk en wat is er al eerder... ...gerealiseerd en wat is ook nog de ambitie? En aan de ene kant is dat natuurlijk mooi om te zien, hoe is het? Maar je wil ook weten wat het effect is van die nieuwe routes. Dus daar zijn ook stappen gezet om daar naar te kijken van, hoe kan... ...je dan die effectmeting meting doen van nieuwe fietsroutes? En hebben we een soort standaard... ...protocol om dus die... ...effectmeting, maar ook op het beleving en gedrag van die doorfietsroutes te meten. En dat kan eigenlijk ingezet worden door alle provincies, vervoer regio's... ...in Nederland. Om zo op een eenduidige manier data op te halen. Dat kun je bieden eigenlijk aan de... ...zaal. Ook dit, deze data. Aan de ene kant is dat goed, is het efficiënt, hoef je niet,... ... hoeft een provincie het niet opnieuw uit te vinden van, hoe meet ik dat? En aan de andere kant is het natuurlijk landelijk heel fijn om die data eenduidig... op te halen, zodat we ook op landelijk... ...level kunnen vergelijken. Van hoe staat het ervoor, waar gaat de beleving,... hoe werkt beleving? Op die fietsroute en op die fietsroute. Fantastisch. Mag ik daar nog iets op aanvullen, Joyce? Want uiteindelijk staat er nog een opmerking in beeld van Martijn van: Ja, er is heel veel... ...openbare data beschikbaar en dat is toch even vanuit... ...de DMI perspectief. Er zijn natuurlijk heel veel vooruitstrevende overheden die... ...een stap zetten in de... ...schaalbaarheid van data naar oplossingen en met name op school routes. Want we hebben uiteindelijk alle... woon- schoolroutes in beeld gebracht. Dus waar woont de middelbare scholier? En waar gaat een middelbare scholier naar een bepaalde school? Uiteindelijk heeft de gemeente Breda gezegd van ja, dat kunnen wij ook... ...wel een keer proberen om dat voor sport routes in beeld te brengen. Dat is ook gelukt. Toen heeft de provincie Noord-Brabant gezegd van he,... ...dat is interessant, dan willen wij wel gaan kijken. Dus die hebben we in samenwerking met de KNVB, de KNLTB, de KNHB, dus de hockey,... ...de voetbal en de tennisbond gezegd ja, kunnen wij dan een keer proberen die slag... te maken? En wat je nu ziet in de opschaling is dat vanuit het DMI eco systeem ja die zegt,... ...als we die kaarten nu eens voor heel Nederland maken, dan hoeft niet... ...iedereen het wiel op zich uit te vinden. Maar dan kun je gewoon meeliften op eigenlijk de innovatie van een ander. En dan komen we in een... ...hele andere samenwerkingsvorm dan dat iedereen zelf het wiel moet uitvinden en... ...daarmee geld moet uitgeven om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen. Of het bijna vergelijkbare resultaat. En daarmee helpt de ene gemeente de andere, en de provincie... Utrecht Zuid-Holland. En zo moet het eigenlijk volgens mij tot een vliegwiel komen. Dat we met minder middelen veel meer bereiken. Ja, dus eigenlijk gewoon. Je bent toch al wel veel met hetzelfde bezig en laten we het vooral samen doen. Dat gaat veel effectiever, efficiënter worden. Word er nog leuker van ook. Kan ik me zo voorstellen. Dit is... ...de samenwerking. Wat zitten er nog partijen in waarvan je denkt van hé, die hadden we nog... ...niet in scope. Want als je die partijen wel bij elkaar brengt, Evelien, dan misschien ook... ...voor jou Mirelle. Dat je denkt van hey in mijn keten, daar mis ik nog nog wat. Als je dit zo ziet. Nou, als ik vooral ook zie. Ik zag dat het eerste scherm toen ook. De eerste verzameling verkeersveiligheid en dat wordt hier ook genoemd. De Dutch Hospital Data, zag ik. Of de... En ja dus dat is dat is echt een onderdeeltje. Je ziet dat vooral heel erg. Ja, eigenlijk. Bij het... ...thema verkeersveiligheid. Is heel veel aandacht ook voor, voor fietsveiligheid. Zeker omdat het aantal fietsongevallen natuurlijk alleen maar stijgt... ...en dat dat dat wil je natuurlijk ook omlaag krijgen. Dat zijn zeker ook... databronnen die ook interessant zijn. Dat vergt eigenlijk voor ons ook bij het thema fiets, ook een goede samenwerking... ...met het thema verkeersveiligheid en daar zijn we ook veel beter op aan te haken. Dus verkeersveiligheid is ook een van de data items voor fiets,... ...maar je ziet dat dat een beetje overlap. Dus bij verkeersveiligheid. Maar dat is... ...zeker een interessante. Nou ik denk inderdaad, ik denk ook, wat jullie nu ophalen is ook mooi. Er zijn ook namen bij, vaak, dus dat is denk ik ook mooi. Mocht je daar nog eens op door willen praten, dan vind je elkaar nu ook. Dat is natuurlijk ook, denk ik, een hele mooie. Het lijkt me overigens wel een enorme uitdaging om iedereen... ...te laten weten: wat is er, wat speelt er en hoe weet men dit allemaal? Hoe hou je dat hele netwerk goed op de hoogte? In deze zaal al, eigenlijk? Een uitdaging misschien. Dat is de uitdaging en dat is fijn. Dat er vandaag ook weer, zoveel mensen hier aanwezig zijn. Dat proberen we meer in andere, kennis cafés of... ...informatieve brochures waar... het hele data landschap gaat worden toegelicht. En vanuit Tour de Force hebben we ook netwerk bijeenkomsten en... ja, het netwerk van gemeentes die aangesloten zijn... ...en daarin willen we dit ook steeds meer duidelijk maken. De kennis delen. Dus ik denk ja, we zijn hard bezig en ze hebben al.. ...veel meer stappen gezet door dit soort dingen ook te organiseren. Maar het blijft wel gewoon inspanning leveren. Dus ook bij deze, zeg het voort. Als jullie hier... ...vandaag nieuwe inzichten opgedaan, neem het mee naar collega's, naar de... ...organisatie en als er nog steeds vragen zijn, kom ook gerust bij ons langs. Dus zullen we ook nog een mooie wrap-up maken hoor, dat je ook nog na... ...achteraf nog even een beetje terug kan kijken. Wat is hier nou eigenlijk allemaal gezegd? Ik vind het dan wel leuk, want een plaatje doet zoveel meer dan tekst. Evelien, het is inderdaad: show, don't tell. Hier zijn die mooie doorfietsroutes waar je het net over had. Ja. Blijkt ook dat uit deze meting dan, dat er afgelopen jaar... ...20% meer fietsen netten, doorfietsroutes bij zijn gekomen. Dus door dat ook te meten en inzichtelijk te maken zie je ook... ...welke stappen er worden gezet. En ja, ook te meten... wat doen die routes dan? Om steeds meer die onderbouwing te kunnen... ...kunnen geven voor volgende fietsroutes? Dus dit is heel fijn dat dit elk jaar opgehaald wordt... ...en gekeken van, waar ligt die ambitie ook wel en hoe? Wat levert die die nieuwe fietsroutes op? En dat is wat ik net ook aangaf in zo'n eenduidige effectmeting. Die data worden verzameld in een dashboard. Wat je hier ziet. Om gewoon te kijken van wat... ....voor effect heeft die nieuwe route en of die nieuwe verbeterde route. En het is natuurlijk, het is alleen maar fijner als je dit nog meer gebruikt wordt. Dus het is afgelopen jaren al gebruikt door een aantal provincies. Maar dit jaar willen we ook vanuit Tour de Force daar nog extra weer aandacht aan... ...geven en de oproep doen aan provincies, vervoerregio's om het blijvend in te zetten. Zodat we nog meer data kunnen ophalen en hier nog meer mee kunnen doen. Mooi, ben je er blij mee? Oh sorry, Joost. Nee, maakt niet uit. Maar wat het interessante is en... ...misschien ligt al te veel voor de hand of niet. De afgelopen jaren hebben we niet niks gedaan,... ...maar dat was heel vaak de, we moeten meer fietsdata hebben. Dus dat het inwinnen van fietsdata een doel op zich was... ...en omdat er niet altijd duidelijk was wat ermee gedaan werd ja. Als iemand vraagt wil je alsjeblieft fiets data gaan inwinnen, wat ga je er mee doen? Ja, dat weten we ook nog niet zo heel erg goed. Dan is het enthousiasme en de energie om daar nog heel... ....veel effort in te steken. Om fietsteldata in te winnen of... ...standaard enquetes in te gaan voeren heeft heel weinig zin. En wat je nu eigenlijk ziet is, is dat er veel meer... ...nadruk op komt te liggen van waarom dat we het gaan gebruiken. Dus daar we ook nog heel veel uit te leggen, waarom gebruik fietsteldata? Waarvoor gebruiken de standaard effectmeet knop op doorfietsroutes? En omdat de waarom steeds belangrijker wordt en ook in de monitoring... ...en evaluatie van beleid steeds belangrijker wordt. Komen we eigenlijk uit de sfeer. Je moet meer fietsdata inwinnen, want er is al heel veel data. Maar de vraag is wat doe je ermee? Dus uiteindelijk we investeren geld. Dan kun je heel makkelijk van meten: hoeveel kilometer fietspad... ...hebben we aangelegd? Maar uiteindelijk gaat het er altijd om. En wat voor effecten heeft dan die zestien kilometer rood asfalt... ...door de regio heen? Dus hoeveel meer mensen zijn gaan fietsen, hoeveel meer mensen? En dat is het mooie, dan heb ik toch nog iets gezegd over het... ...over de visualisatie in beeld. Hoeveel meer mensen zijn zich veilig gaan voelen door de investering? Want veiligheid is een belangrijke. Dus ja, we leggen de hoogwaardige fietsinfrastructuur aan. Maar zijn mensen dan ook zich veilig gaan voelen? Hebben ze het gedrag aangepast of... ...zijn er nog kanttekeningen waar we, over het algemeen vanuit de techniek,... ...geen rekening mee hebben gehouden, maar wat wel een verbetering kan zijn... ...waardoor meer mensen gaan fietsen. En door die keten eigenlijk, en ik kan dat niet vaak genoeg herhalen... ...van data naar wat doen we mee op straat en wat voor effect heeft het. Omdat die steeds beter in beeld komt, kunnen we ook beter sturen. Nou, deze effectmeting is daar dus... ...een hele mooie voor om daar ook zo naar te kijken. En volgens mij Evelien, heb je nog een stevige ambitie, qua groei... hierin, want het getalletje 17.61k... ...wilde je nog vergroten. In een vrij korte tijd, hoorde ik je zeggen. Dat zou mooi zijn. Ja, het is natuurlijk, het ligt er en... ...het is goed om door heel het land... ...de effectmeting uit te gaan voeren en... ...ja, dus vanuit Tour de Force willen we dat ook wel echt faciliteren. En kan dat ook. Dus bij provincies,... Vervoerregio’s om te zorgen dat dat getal inderdaad veel meer omhoog gaat. Ja, om nog meer data in te winnen. En ja, zoals Joost net al zei, om te kijken van... ...wat doet dat dan, wat is het effect? En dat kan je alleen maar beter onderbouwen als je meer... ...reactie en meer data hebt. Dus ja. Je zegt eigenlijk ook kom alsjeblieft. Is dat ook een vraag aan de zaal, een soort actie van meld je. Zeker, ja. Kan bij jou? Ja. Mooi. Nou ja, we zien, we zijn eigenlijk al. We hebben toch een lijn hier in. En dat is namelijk de paradox data. Van ja we hebben het, we hebben data, maar geen beleid, geen beleid data. En hoe zit dat dan? Hoe krijgen we dat dan verder? We hebben het gehad over van project naar impact en zo van echt. Hoe kan je het weer een stapje verder brengen? En volgens mij geven jullie aan van ja, wij willen ook meer aansluiten... ...op het netwerken en meer met elkaar en mee in winnen. Maar ook wat Joost ook aangeeft van: Laten we vooral ook laten zien wat we oplossen. Voor wie en dan gaat het ook leven dat je denkt dit gaat me echt iets brengen. Nou en als we dan data hebben die al heel goed is,... hoe krijg je het dan schaalbaar? Hoe krijg je het dan verder? Want het is al on going business toch? Data, fietsdata, kunnen jullie... Is er een voorbeeld waarvan je denkt: Nou, dat is typisch iets waarvan we nu denken... ...dat is er en dat mag een tandje omhoog. Een verrassende vraag. Ik weet het. Weet je wat het interessant is? Want als je mensen die wat minder diep in de materie zitten... ...over fietsdata vraagt, krijgen ze meteen fietsteldata. Dus dan krijg je: ja we moeten meer fietsteldata. nu hebben best veel partijen hebben fietsteldata. Maar het is onduidelijk waar laat je de fietsteldata? Dus je als je in kaart gaat kijken wie de route inmiddels heeft gevonden naar het... NDW om daar een fietsteldata op te slaan. Dan zijn er hele lege gebieden in Nederland. En als je die mensen dan vraagt hebben jullie geen fietst tel data: jawel,.. ....maar ja, we hebben nog niet helemaal door... wat we ermee kunnen en een andere is, nou maar goed. Is een beetje wc eend adviseert wc eend. Ik vind fiets stimuleringsapps razend interessant. Ja, en ik vind dat we ook iets minder lief tegen elkaar mogen zijn. Op het moment dat je iets laat zien krijg je heel vaak reactie: Oh dat is... ...een heel mooi plaatje! En uiteindelijk gaat het niet... ...om de mooie plaatjes, maar gaat het om de beleidsmatige inzichten. Dus in de wat voor data hebben we stonden: Strava data. Strava maakt hele mooie plaatjes, maar beleidsmatig kun je er niet altijd even... ...goed iets uithalen. Ik zie de reactie van Benjamin in beeld. De gemeente Enschede investeert al jaren in data gedreven fietsbeleid. Nou, dan willen we weten hoe druk het is, wat voor routes mensen kiezen. Nou, er zijn een beetje de de 80% regels en ik denk dat we nu in de 20%... ...zitten die we eigenlijk nog zouden willen weten. En daar moeten we gewoon ook... ...elkaar kritischer op vragen van, wat zou je nou willen zien en waar helpt dan? En een van de dingen die mij triggerde is... ...die vraag werd gesteld door de gemeente Eindhoven. Kunnen jullie ook iets met spookfietsers? Dus eigenlijk een spookfietser... ...is degene die... de tegengestelde richting op een één richtings fietspad fietst. Nou die kun je ook... ...uit GPS data halen, maar die vraag wordt niet gesteld vanuit fietsbeleid, maar... ...veel meer vanuit de combinatie fiets en auto op de ring kruising in Eindhoven. Dan denk van ja daar gaat het om van wat willen we nou echt als vernuft zien? Want ik denk dat we de 80%, die hebben we wel. Met welke routes fietsen mensen en hoe druk is het en waar zitten de... ...snelheidsverschillen? Maar echt het vernuft van waar kunnen we nou... ...eigenlijk of de veiligheid verbeteren of nog... ...een echte stap maken. Dus ik denk, het kost 20% voor de 80%. En ik denk dat we nu in de fase zit dat we echt... ....gas moeten gaan geven om die laatste 20% voor elkaar te krijgen. En daar ben ik positief over, onlangs mijn misschien.. Hoe moet ik het zeggen. Intonatie. Ik ben daar heel positief over. Omdat er heel veel partijen nu zeggen van, ja... ...nu is wel het moment, dus we hebben dadelijk gemeenschappelijke app. Er zijn meer apps dus uiteindelijk en als we met elkaar het vernuft... ...ontwikkelen wat we willen zien, kunnen we eigenlijk al die... ...appbouwers die allemaal heel graag meewerken, zeggen van ja, als we het op... ...deze manier opslaan en op deze manier opwerken, dan hebben we morgen... ...inzichten voor gemeentes waar ze echt iets aan hebben en provincies en het ministerie. Morgen al. Nou ja. Bijna wel. We zijn al gestart. Dus uiteindelijk al met al, we zijn in het proces en ik hoop dat... ...dat de mensen gewoon aanhaken en niet de energie... ...en de moed verliezen om te denken het duurt lang, want uiteindelijk... Rome is ook niet in een dag gebouwd. Nee, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Ik ga wel aan op morgen. Ik dacht ik ga even bij jullie in de zaal checken. Namelijk de vraag: Wat moeten we morgen anders doen... ...om fietsdata wel effectief te gebruiken? Dus je hebt het nu allemaal gehoord. Ik hoor een heleboel. Er loopt veel, er is ook al veel data. Maar wat moeten we dan morgen... ...volgens jou anders doen om het wel effectief te benutten? En dan... ...begon misschien met we doen er nog niks mee, want ik weet niet waar... ...ik het vandaan moet halen, maar wat moeten we morgen anders doen... ...om het wel effectief te benutten? Je mag naar jezelf kijken, naar het netwerk,... Misschien naar Joost of naar Evelien of naar Mirelle. Dus wat moeten we morgen anders doen... om fietsdata wel effectief te benutten? En we gaan zo ook nog even op de toekomst in. Wat zijn de ontwikkelingen? Misschien weet je het niet, dat kan ook. Maar dan weet je in ieder geval wel bij wie je moet zijn om... ...je verder te kunnen helpen. Zal ik meteen, alvast even reageren? Ja, Je ziet het NTM. Ja nee. Ik zie... ...Ronald inderdaad een standaardisatie van verschillende type fietsdata en ik... ...denk dat dat ook inderdaad een belangrijk is, vooral voor de uitwisselbaarheid. Ja, de uniformiteit. Maar als je data met elkaar wil vergelijken is dat natuurlijk heel erg van belang. Dat geldt niet alleen in Nederland, ook in... Europa zie je dat dat ook zeker de aandacht heeft. Dus vanuit NAPCORE, Joost noemde het ook al. Zijn we daar ook mee bezig,... ...om nu vooral te kijken naar wat is er nodig om... ...een standaard te vinden voor fietsteldata, fietsinfrastructuur,... ...fietsparkeerdata en meer. En meer de real time kant. Dat is natuurlijk nog niet van vandaag op... ...morgen meteen geregeld. Maar het is sowieso fijn dat we hier als Nederland ook gewoon bovenop zitten. Want voor fietsteldata hebben we natuurlijk al een data standaard. Maar voor de rest moeten we ook gewoon verder kijken, wat zien wij... ...en welke lessen hebben wij al geleerd op dit vlak? Ook omdat we mee te nemen op Europees niveau. Ja, en de vindbaarheid van data vergroten. Want daar zit dus ook nog iets. Hoe zie je dat? Hoe en wat? Kan daar ook de rol van NTM bijvoorbeeld in zijn? Ja, wij willen... ...natuurlijk alle fietsdata vindbaar hebben op het register. Dus als je daar dan een thema fiets aanvinkt of in de zoekbalk fietsdata... ...invoert, of misschien heel specifiek al fiets tel data... ...moet dat gewoon naar boven komen. Daar moet je rechtstreeks bij de databron terecht komen en dan... ...ook de meest recente versie, actueel. Dus. ja. Daar zit nog wel een rol. Er staan al datasets op, maar ze staan er nog niet allemaal op,... ...dus daar hebben we nog wel een slag in te slaan. Ja, maar ook zeker dus oproepen. Maar ik weet niet of er nog mensen zijn die data hebben. En kijk, ieder heeft ook een rol in natuurlijk. Als je data hebt, zet het dan of bij een data portaal, zoals NDW... ...bijvoorbeeld de fietsteldata heeft. Dus daar kan je bijvoorbeeld je data... Zet je fietssteldata als gemeente of als provincie. Ook er inzetten, zodat het... ...ook vindbaar is en ook gebruikt kan worden. Hoe kunnen ze dat dan? Stel je hebt inderdaad die fietsteldata. Hoe komt dat bij het goede punt? Want er wordt hier ook gezegd een gemakkelijke portal om te delen. Volgens mij noem je al een portal. Ja ja, Dus dat is via het register van het NTM. Of iemand werkt bijvoorbeeld bij het NDW... ...en iemand had ook al eerder genoemd Dexter. Dexter is dan de tool zeg maar, waarmee je... ...dus bij die fietsteldata kan komen. En dat is dan ook openbare data en het delen zelf,... ...kijk, daar komen ook echt wel die handreiking in beeld. Die je duidelijk in een stappenplan aangeven van waar moet het aan voldoen, die dataset. Dat is bijvoorbeeld de data standaard die al is bepaald. Maar ook bijvoorbeeld: hoe doe je dat en hoe zorg je dat het er in komt. En dat kan... ...dat kun je dus zelf als gemeente doen. Je kan natuurlijk ook dat soort... ...afspraken maken met een leverancier die voor jou de tellingen ophaalt. Dan kan je dat... ...soort dingen ook afspreken dat zij dat automatisch zo gaan doen. Ja dus inderdaad, de data is vindbaar. Je kunt hem aanbieden via het register. Het is ook, het is en blijft natuurlijk mensenwerk. Dat zie je ook in deze reacties van die.. ...concrete doelstellingen goed stimuleren van wat los je dan op? Voor wie met de data? En ook nog meer belang toekennen. Daardoor denk ik aan thema fiets. Dat kan dan... ...daar goed bij helpen. Wat Eric ook aangaf inderdaad combineren met... ...andere thema's dus dat zie je, dat is natuurlijk ook. Dat vergroot ook het belang van het thema fiets, ook bij anderen. Ja ja, het verbinden. Ja en als we dan toch, en daar zou ik nog even als afsluiter... ...naar willen kijken. We hebben natuurlijk over mensenwerk en AI... ...ligt daar gewoon en die kan dat misschien allemaal oplossen. Geen idee hoor, maar Joost,... ...wat die ontwikkelingen op het gebied van AI... ...en fietsdata, zie jij daar nog kansen? Ehm ja. Nou ja goed, als je over... ...containerbegrip hebt, dan is AI wel iets... ...wat heel veel mensen willen toepassen. Alleen om niet in een hele fundamentele discussie te komen, wat is AI? Doet ook heel veel, want AI wordt meestal. In het verleden komt machine learning bij kijken en wat we,... ..denk ik, heel erg goed gedaan hebben in Nederland., is de samenwerking... ...tussen overheden, dus de steden, provincies en het rijk. Nou, er zijn een aantal bedrijven inmiddels die zich... ...focussen op het omzetten van data naar informatie. Maar een van de dingen die echt super onderbenutten, is ....van de kennisinstellingen. En met kennisinstellingen bedoel ik altijd de universiteiten en de hogescholen. Als je ziet dat we in Delft een universiteit hebben die gewoon... ...wereldwijd koploper zijn op verkeersmanagement. Je hebt de Universiteit van Twente die heel veel onderzoek doet naar fietsen. De universiteit van Eindhoven die zich richt op urban digital twinning. En daar staat data ook gewoon centraal en dan... ...gaat het regelmatig over machine learning. Maar die partijen benutten we nog niet ten volle omdat het nog... ...soms lastig is van ja, wat ga je dan de kennisinstellingen vragen? En omdat we dan. Waar we nu hadden gezegd ja, we zitten nog in de transitie om... ...vanuit data naar het beleidsvraagstuk te denken, komt dadelijk wel weer de inzet van AI en... ...machine learning terug. Als we dan weten we willen dit inzichtelijk hebben, ja... ...dan moeten we databronnen gaan combineren. En uiteindelijk... ...zijn er denk ik de kennisinstituten, de partijen die daarop vooruitlopen. Dus ik verwacht eigenlijk dat we nu, en dat is een beetje van data... ...naar informatie en dat we dadelijk, als we dadelijk precies weten wat we... ...willen, weer terug komen naar de data en dan... ...moeten kijken of we nog andere eisen moeten stellen of andere wensen hebben... ...voor de data ontsluiting en het echte partnership... ...tussen overheid, bedrijfsleven en de kennisinstituten. Nou, dat vraagt weer om het keten plaatje. Aanpassingen. Van de informatie met elkaar samenhangen. Ja dat is denk ik wat de afgelopen jaren is gebeurd. Dan krijg je een bord spaghetti waar iedereen roept: Dat is heel moeilijk. Dus ik denk dat de kracht is... ...dat we nu heel simpel hebben gemaakt en dat we vanuit simpelheid weer... ...dingen kunnen combineren. En daarbij... ...te zorgen dat het geen bord spaghetti wordt waar niemand weer iets van snapt. Nou, ik denk ik. Ik denk dat het best heel goed gelukt is al in dit eerste webinar. Ik weet wel dat donderdag aanstaande en dat kunnen... ...jullie misschien nog even toelichten. Misschien Mirelle, is er nog een webinar over fiets data? En die gaat even wat dieper in op de op de spaghetti. Kan je dat kort toelichten. Wat daar gaat gebeuren? Ja, we gaan donderdag nog even wat dieper, verder er in. Ik zal iets meer vertellen over NTM en ook DSM, digitaal stelsel mobiliteits data... ...en organisatie. Hoe we ons nu hebben, de samenwerking hebben vormgegeven ook. En Joost gaat ook wat verder in op wat voorbeelden. Dus veel meer die toepassingen. Waar gebruik je het nou voor? Dus ook van de eigenlijke data, eigenlijk. Maar ja, maar beleid ook, naar gebruik. Nou ik denk ik zou dan dus ook komen donderdag, maar volgens mij zijn... ...er ook al aardig wat... ...inschrijvingen, dus inschrijven. Dat kan volgens mij nog steeds, dacht ik. Evelien. Ja he? Ja, want jullie zijn de organisator toch van het webinar vanuit Tour de Force... is dat georganiseerd of ook weer samen? Inderdaad in samenwerking, maar het is via linkedIn gedeeld. Maar ik zal het ook nog eventjes in deze chat sturen, waar je voor kan aanmelden. Maar is inderdaad aankomende donderdag en ik zag net al een paar... ...antwoorden van wat kunnen we nog beter doen, de voorbeelden... ...delen en de toepassing uitleggen van wat kan je er nou echt mee? Vandaag hebben we even kort het hele landschap geschetst en wat is nou... ...de kracht van data? En donderdag gaan we er nog even extra in op de manier van het toepassen. Wat levert het op? En ja, een paar interessante voorbeelden worden dan gegeven. Dus leuk als mensen daar nog aanhaken. Nou dank jullie wel! Echt super dat jullie zo... ...het gesprek met elkaar konden voeren terwijl je naast elkaar zit. Dat is denk ik ook best een... ...uitdaging, maar ik heb daar helemaal niets van gemerkt. Dat ging heel goed. Wij gaan even zorgen voor een goede wrap-up voor jullie,... ...omdat ik me kan voorstellen dat je niet alles hebt kunnen onthouden. En het is wel hartstikke belangrijk dat je het wel onthoudt,... ...want anders kan je morgen niet beginnen. Dus daar wilde ik mee eindigen. En ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie aandacht. En hopelijk ook in een volgende NTM webinar. We gaan er nog veel meer organiseren over mobiliteitsdata,... ...dus we zullen jullie uitnodigen. En de volgende die gaat over hubs. Dus dat is vast al een tipje van de sluier. Dus ja,... ...geef ons door aan je collega's. Houd het in de gaten. Wordt aangekondigd. Heel goed! Dank jullie wel! Een hele fijne dag nog.