1 00:00:02,000 --> 00:00:07,040 Een nieuwe indeling van het luchtruim is nodig zodat de civiele en militaire luchtvaart... 2 00:00:07,040 --> 00:00:09,560 duurzamer en efficiënter kan vliegen. 3 00:00:11,080 --> 00:00:14,200 Dat zorgt voor schoner en stiller vliegverkeer. 4 00:00:15,240 --> 00:00:19,560 Eén verandering in het luchtruim gaat over de vertrekroutes van civiele luchtvaart. 5 00:00:20,360 --> 00:00:24,720 Deze zijn zó ontworpen, dat ze zo min mogelijk hinder geven voor de omgeving. 6 00:00:25,880 --> 00:00:28,360 Als vliegtuigen langer op de vertrekroute blijven... 7 00:00:28,360 --> 00:00:31,280 beperkt dat de spreiding van geluid voor de omgeving. 8 00:00:32,160 --> 00:00:38,480 Op Schiphol volgen al 19 van de 20 vliegtuigen de vertrekroute tot 1800 meter hoogte. 9 00:00:38,840 --> 00:00:40,480 Echter, dit is niet verplicht. 10 00:00:41,320 --> 00:00:44,040 De verplichting geldt nu tot 900 meter hoogte... 11 00:00:44,400 --> 00:00:48,560 daarna mogen vliegtuigen de route verlaten op weg naar hun bestemming. 12 00:00:49,200 --> 00:00:55,760 In de nieuwe situatie wordt deze procedure aangepast, naar 1800 meter onder normale omstandigheden. 13 00:00:56,520 --> 00:00:59,760 Ook bij regionale luchthavens voor commerciële luchtvaart... 14 00:00:59,800 --> 00:01:02,680 zal deze nieuwe procedure worden ingevoerd. 15 00:01:03,320 --> 00:01:07,720 Zo blijven er straks nóg meer vliegtuigen langer op de vertrekroute. 16 00:01:08,160 --> 00:01:10,400 Wil je weten wat er nog meer verandert? 17 00:01:10,400 --> 00:01:14,440 Kijk op www.luchtvaartindetoekomst.nl