1 00:00:00,800 --> 00:00:01,960 Start de motoren. 2 00:00:08,000 --> 00:00:10,280 Op zee houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport... 3 00:00:10,400 --> 00:00:13,240 toezicht op Nederlandse en buitenlandse zeeschepen... 4 00:00:13,560 --> 00:00:16,720 hun bemanningen, de rederijen en klassenbureaus. 5 00:00:16,840 --> 00:00:19,840 We kijken naar de veiligheid van de schepen, naar de bemanning... 6 00:00:19,960 --> 00:00:22,400 naar de effecten op het mariene milieu. 7 00:00:22,520 --> 00:00:27,800 En aan boord van dit schip kijken we of we er extra ogen bij kunnen krijgen. 8 00:00:28,040 --> 00:00:31,960 Uiteraard staat de veiligheid centraal, bijvoorbeeld het vastzetten van lading. 9 00:00:32,080 --> 00:00:36,680 Er zijn ook andere zaken die zo'n dronepiloot kan zien natuurlijk. 10 00:00:36,800 --> 00:00:39,480 Of er illegaal geloosd wordt, dat soort zaken. 11 00:00:42,720 --> 00:00:45,080 We controleren de papieren van de bemanning. 12 00:00:45,200 --> 00:00:48,040 Maar we controleren bijvoorbeeld ook de stookolie die gebruikt is... 13 00:00:48,160 --> 00:00:51,880 en we letten op allerlei aspecten van de veiligheid van het schip. 14 00:00:52,000 --> 00:00:53,960 Dat kan natuurlijk best complex zijn. 15 00:00:54,080 --> 00:00:59,240 Als je een gastanker hebt, dan heb je hele andere eisen dan bij containers. 16 00:00:59,360 --> 00:01:01,280 In 2022 onderzoekt de ILT... 17 00:01:01,400 --> 00:01:05,120 of de inzet van een drone met camera het toezicht op zee kan ondersteunen. 18 00:01:05,240 --> 00:01:08,080 Er vinden pilots plaats vanaf de wal... 19 00:01:08,200 --> 00:01:10,240 aan boord van het werkschip van de Kustwacht... 20 00:01:10,360 --> 00:01:13,000 en van het zeilschip van de Sea Ranger Service. 21 00:01:13,120 --> 00:01:16,600 Deze Service leidt jonge mensen op die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt... 22 00:01:16,720 --> 00:01:19,280 en interesseert hen voor een maritieme toekomst. 23 00:01:19,840 --> 00:01:21,280 Op het schip van de Sea Ranger Service... 24 00:01:21,400 --> 00:01:24,360 vaart een ILT-drone-inspecteur een aantal dagen mee. 25 00:01:24,480 --> 00:01:29,560 Ik heb het project van de Sea Rangers eigenlijk altijd van ganser harte gesteund. 26 00:01:29,680 --> 00:01:32,040 Ten eerste, omdat het een mogelijkheid is... 27 00:01:32,160 --> 00:01:35,760 om mensen aan het maritieme vak te laten wennen. 28 00:01:35,880 --> 00:01:37,200 En het andere is de mogelijkheid... 29 00:01:37,320 --> 00:01:39,760 om meer plekken te hebben van waaraf we kunnen kijken. 30 00:01:39,880 --> 00:01:43,320 Dus ons toezicht te verbeteren en effectiever te maken. 31 00:01:43,440 --> 00:01:44,880 Ook krijgen de jongeren aan boord van het schip... 32 00:01:45,000 --> 00:01:47,040 informatie van de ILT-drone-inspecteur. 33 00:01:47,560 --> 00:01:51,120 Je zou kunnen zeggen dat het mes aan twee kanten snijdt. 34 00:01:51,240 --> 00:01:55,000 Zo werkt ILT aan veilig vervoer op het water.