1 00:00:05,600 --> 00:00:07,920 BART GROOTHUIS: We zijn hier voor een inspectie... 2 00:00:08,040 --> 00:00:10,160 vervoer gevaarlijke stoffen en specifiek... 3 00:00:10,280 --> 00:00:11,920 vervoer gevaarlijke stoffen over zee. 4 00:00:12,160 --> 00:00:13,960 De container is vooraf geselecteerd... 5 00:00:14,080 --> 00:00:16,440 op basis van risico-indicatoren. 6 00:00:16,840 --> 00:00:19,160 Die risico-indicatoren geven een uitworp. 7 00:00:19,360 --> 00:00:21,880 En die uitworp wordt geselecteerd voor inspectie. 8 00:00:23,120 --> 00:00:25,240 We hebben deze container geselecteerd... 9 00:00:25,360 --> 00:00:27,520 voor een inspectie vervoer gevaarlijke stoffen. 10 00:00:27,880 --> 00:00:29,680 Omdat de afzender bij ons niet bekend was. 11 00:00:29,800 --> 00:00:31,720 En we dus daar geen informatie van hebben. 12 00:00:31,840 --> 00:00:35,600 En we dus ook niet weten of die afzender wel of niet voldoet aan wet- en regelgeving. 13 00:00:35,720 --> 00:00:37,320 De documenten hebben we al ontvangen. 14 00:00:37,440 --> 00:00:40,000 Nadat de container opengaat kijken we naar stuwage... 15 00:00:40,120 --> 00:00:42,640 of er opschriften voor gevaarlijke stoffen op de vaten zitten... 16 00:00:42,760 --> 00:00:44,520 en of de vaten op de juiste manier gekeurd zijn. 17 00:00:44,840 --> 00:00:48,240 We kijken dan specifiek naar de keuring van het vat. 18 00:00:48,360 --> 00:00:50,320 Dat zie je op die witte sticker in de hoek. 19 00:00:50,440 --> 00:00:52,960 De opschriften voor vervoer gevaarlijke stoffen. 20 00:00:53,080 --> 00:00:54,720 Dat bekend is wat wat is. 21 00:00:54,960 --> 00:00:56,760 En dat is het etiket zelf. 22 00:00:57,040 --> 00:00:59,760 En dat is het UN-nummer. Dat is ook de omschrijving. 23 00:01:00,160 --> 00:01:02,800 En hier zie je ook dat het een milieugevaarlijke stof betreft. 24 00:01:03,080 --> 00:01:05,080 Alle items, die we zien tijdens de inspectie... 25 00:01:05,200 --> 00:01:06,840 die voeren we ook direct in in het systeem. 26 00:01:06,960 --> 00:01:10,480 Daar hebben we dus een device voor, om al die gegevens vast te leggen. 27 00:01:10,760 --> 00:01:15,480 Die verschijnen dan ook in een rapport, wat richting de partij gaat die gecontroleerd is. 28 00:01:15,640 --> 00:01:18,880 Dus daar komt in of alle aspecten goed waren. 29 00:01:19,000 --> 00:01:20,320 Dan krijgen ze dat te horen. 30 00:01:20,680 --> 00:01:23,480 En als er dingen afwijken, dan zit dat in hetzelfde rapport... 31 00:01:23,600 --> 00:01:26,120 wat we hebben gezien en welke afwijkingen genoteerd zijn. 32 00:01:27,200 --> 00:01:31,440 VOICE-OVER: Na de inspectie geeft de inspecteur een oordeel over het transport. 33 00:01:31,600 --> 00:01:32,880 Is alles in orde? 34 00:01:33,000 --> 00:01:35,720 Dan geeft de inspecteur de zending direct vrij. 35 00:01:35,920 --> 00:01:38,920 Bij overtredingen zijn er twee mogelijkheden. 36 00:01:39,040 --> 00:01:41,600 Zijn de risico's voor het vervoer beperkt? 37 00:01:41,720 --> 00:01:44,840 Dan geeft de inspecteur de overtreder een waarschuwing. 38 00:01:45,080 --> 00:01:47,760 De zending wordt direct vrijgegeven. 39 00:01:47,920 --> 00:01:51,360 Levert de overtreding duidelijke risico's voor het vervoer op? 40 00:01:51,600 --> 00:01:53,840 Dan moet de afwijking hersteld worden... 41 00:01:53,960 --> 00:01:56,480 voordat de lading verder kan worden vervoerd. 42 00:01:56,880 --> 00:01:59,760 Bij ernstige of herhaaldelijke overtredingen... 43 00:01:59,880 --> 00:02:03,200 kan de inspecteur ook een proces-verbaal opmaken. 44 -->