1 00:00:00,880 --> 00:00:02,000 INSPECTEUR ROEPT: Stop! 2 00:00:03,400 --> 00:00:11,040 OPGEWEKTE MUZIEK 3 00:00:11,320 --> 00:00:13,360 PIETER KOSTER: Ik ben op dit moment aan het controleren op overbelading. 4 00:00:14,160 --> 00:00:16,520 Iets verder terug zit een meetlus. 5 00:00:16,640 --> 00:00:18,480 Die meet de aslasten van de vrachtwagens. 6 00:00:19,400 --> 00:00:20,960 En als ik de aslasten van de vrachtwagens weet... 7 00:00:21,080 --> 00:00:22,320 weet ik ook het totaalgewicht. 8 00:00:22,600 --> 00:00:25,800 En op het moment dat dat dan te hoog is, zowel de aslast als het totaalgewicht... 9 00:00:25,920 --> 00:00:27,360 neem ik ze mee voor nacontrole. 10 00:00:31,560 --> 00:00:33,880 Wij als ILT controleren op overbelading. 11 00:00:34,320 --> 00:00:36,840 Dat heeft te maken met de schade aan het wegdek. 12 00:00:37,320 --> 00:00:39,720 Te zware vrachtwagens veroorzaken spoorvorming. 13 00:00:40,000 --> 00:00:42,200 En daarmee komt ook de verkeersveiligheid in het geding. 14 00:00:43,440 --> 00:00:48,960 OPGEWEKTE MUZIEK 15 00:00:49,720 --> 00:00:52,080 We zijn hier aangekomen op een naweeglocatie... 16 00:00:52,200 --> 00:00:55,040 van de weeglus verder op de snelweg. 17 00:00:55,160 --> 00:00:57,360 Hier wordt iedere as apart gewogen. 18 00:00:57,560 --> 00:01:00,320 Als iedere as apart gewogen is, dan weten we ook het totaalgewicht. 19 00:01:00,440 --> 00:01:01,880 Aan de hand daarvan kunnen wij weer beoordelen... 20 00:01:02,000 --> 00:01:05,840 of een auto zowel op aslast overbeladen is of op het totaalgewicht. 21 00:01:48,120 --> 00:01:48,120 INSPECTEUR: Oké, next one, this one. 22 00:01:08,760 --> 00:01:17,160 MOTORGELUIDEN EN PIEPENDE REMMEN 23 00:01:19,840 --> 00:01:21,160 INSPECTEUR: Stop! 24 00:01:24,640 --> 00:01:26,840 PIETER KOSTER: Als een vrachtwagen te zwaar beladen is... 25 00:01:26,960 --> 00:01:28,600 riskeert de onderneming een boete. 26 00:01:28,720 --> 00:01:31,320 Als een vrachtwagen echt fors te zwaar beladen is... 27 00:01:31,440 --> 00:01:33,480 dan moet hij meestal afladen. 28 00:01:33,600 --> 00:01:35,000 Dus dan wordt er een maatregel opgelegd. 29 00:01:35,200 --> 00:01:38,320 En het kan een deelse aflading zijn, maar ook een totaalaflading zijn. 30 00:01:39,200 --> 00:01:46,400 OPGEWEKTE MUZIEK