*Muziek speelt* Beeldtekst: Gemeente Leiden. Project: Inkoop bushokjes. Angela van der Sluijs – Inkoopadviseur: De gemeente Leiden heeft een exploitatieovereenkomst afgesloten voor het produceren, plaatsen en onderhouden van 163 bushokjes. De thema's voor maatschappelijk verantwoord inkopen die een rol hebben gespeeld in dit proces, zijn: milieuvriendelijk, circulariteit en innovatie. Vooral wilden we de markt en haar toeleveranciers in beweging krijgen om die producten, die materialen en die grondstoffen te gebruiken met een zo laag mogelijk effect op het milieu. Onze nieuwe bushokjes worden heel duurzaam. Dat zit hem voornamelijk. In de gebruikte materialen. Allereerst: het beton voor de fundering zal voor 80 procent uit gerecycled materiaal bestaan. Daarnaast worden de profielen gemaakt van staal in plaats van aluminium, want het winnen van staal gebeurt veel energiezuiniger. Een andere vernieuwing: het staal dat gebruikt gaat worden is ongelegeerd. Dit is veel minder schadelijk voor het milieu, want het bevat nauwelijks zware metalen. Ook komen er nieuwe reclame vitrines, deze zullen voor 95 procent gemaakt zijn van gerecycled aluminium en het bankje wordt van bamboe. Bamboe is een snel groeiende grassoort en is daarmee een milieubewuste duurzame oplossing. Wat het project nog meer duurzaam maakt, is dat het transport om het bushokje schoon te maken en de posters te vervangen, volledig elektrisch gaat worden. We doen een aantal innovaties. Één daarvan is dat het bushokje zonnepanelen op het dak krijgt. Hierdoor wordt het bushokje geheel zelfvoorzienend en wordt het 's nachts verlicht door zelf opgewekte stroom. Ook krijgen meerdere bushokjes Wi-Fi, een AED en een touchscreen waarop onder andere vervoersinformatie te vinden is. Ook onze inkoopprocedure was innovatief. Wij zijn de eerste gemeente in Nederland die de milieukosten-indicator heeft uitgevraagd als gunningscriterium bij de inkoop van bushokjes. Met deze indicator maakt een aanbieder inzichtelijk welk effect de vervaardiging van zijn bushokje heeft op het milieu. We hebben de uitkomst van de milieukosten indicator zwaar laten meewegen in het proces. Onze grootste uitdaging was: hoe pas je überhaupt de milieukosten-indicator toe, hoe meet je het effect op het milieu, hoe transformeer je dit effect naar een score voor elke aanbieder en hoe leg je dit systeem uit aan de markt? Hiervoor hebben wij, dankzij subsidie van het ministerie van IenW, hulp gekregen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij hebben ons van kennis voorzien om de milieukosten-indicator toe te kunnen passen en zij hebben een externe partij aangedragen die de verschillende aanbieders heeft begeleid om tot een goede MKI-berekening te komen. Deze aanbesteding heeft ertoe geleid dat we een aanbieding hebben ontvangen die ruim 70 procent minder belastend was voor het milieu dan de standaard waar we vanuit gingen. De conclusie is dus dat de milieukosten-indicator als gunningscriterium voor bushokjes zeker de moeite waard is en het onderscheidend vermogen naar voren brengt. Ik zie het nu als onze taak om andere overheden te informeren over ons succes en hen te helpen dit ook te realiseren. Logo Rijksoverheid verschijnt in beeld. Beeldtekst: Nominatie koopwijsprijs 2020. Rijksoverheid.