(Beeldtitel: Aanpak A27/A12 Ring Utrecht. Beeldtekst: Betere en veiligere doorstroming met oog voor de omgeving. Voice-over:) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: De Ring Utrecht is de draaischijf van het Nederlandse snelwegennetwerk. De hoge verkeersdrukte zorgt nog elke dag voor lange files. Met de aanpak van de A27 en de A12 verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming en verkeersveiligheid voor het verkeer rondom Utrecht. (Snelwegen vanuit de lucht.) Er worden ook maatregelen genomen om de leefkwaliteit in de omgeving niet verder te belasten en deze waar mogelijk te verbeteren. Om de capaciteit van de ring te verbeteren worden er extra rijstroken aangelegd aan weerszijden van de A27 en langs de parallelrijbanen van de A12. De drukke kruisende verkeersstromen tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd worden van elkaar gescheiden. Zo wordt bij knooppunt Lunetten het verkeer vanaf de A27 richting Amersfoort over een bypass geleid. Door dit ontweven van kruisende verkeersbewegingen neemt ook de verkeersveiligheid toe. Er gebeuren minder ongelukken. (Een animatie van de weg met de extra rijstrook.) Knooppunt Rijnsweerd krijgt in plaats van twee nu vier niveaus. (Een animatie van het knooppunt.) De verbindingsboog van de A28 naar de A27 de zogenoemde 'Varkensbocht' verdwijnt. Op de huidige boog vinden meer ongelukken plaats dan gemiddeld. Het Utrecht Science Park, de Uithof wordt beter bereikbaar voor autoverkeer én fietsers. Voor ambulances komen er op het viaduct over de A28 twee aparte rijstroken. De Ring Utrecht is belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad en regio Utrecht maar vormt tegelijkertijd een belasting voor de bewoners in de omgeving. (Auto's in de file.) Daarom neemt Rijkswaterstaat ook maatregelen voor een betere leefkwaliteit. Om geluidsoverlast door verkeer op de Ring te beperken wordt bijna overal gebruikgemaakt van stiller asfalt, dubbellaags zoab. Ook komen er bij de verschillende woonwijken nieuwe en hogere schermen variërend in hoogte tot wel twaalf meter hoog bij Lunetten. (Een fietstunnel.) In het project wordt naar een goede inpassing van de weg gekeken. Denk hierbij aan een betere vormgeving van onderdoorgangen maar ook aan groene maatregelen, zoals faunapassages en extra natuur ter compensatie van de bomen die moeten verdwijnen. Ter hoogte van de verdiepte bak bij landgoed Amelisweerd komt een overkapping. Hierdoor krijgen het landgoed Amelisweerd en de stad een betere verbinding. We noemen deze overkapping 'de Groene Verbinding'. (Beeldtekst: inrichting wordt nader uitgewerkt.) Het tracébesluit is door de minister van Infrastructuur en Milieu in december 2016 vastgesteld. Nadat het tracébesluit door de Raad van State onherroepelijk is verklaard wordt er een aannemer geselecteerd die de werkzaamheden gaat uitvoeren. De aannemer wordt uitgedaagd om na te denken over zaken als het beperken van de hinder tijdens de bouw voor verkeer en omgeving over de volgorde waarin gebouwd gaat worden en over duurzaamheid. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2026 afgerond. Met het project A27/A12 Ring Utrecht zorgen we voor een vlottere doorstroming van het verkeer en een verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. (Beeldtekst: Aanpak A27/A12 Ring Utrecht. Betere en veiligere doorstroming met oog voor de omgeving. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/ringutrecht. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2017.)