[UP-TEMPO MUZIEK] Gebouw van Schijvens. VOICE-OVER Steeds meer grote bedrijven gaan verslag uitbrengen over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties. Dit komt vanuit de Europese Richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive, de CSRD. In het duurzaamheidsverslag gaat het over drie hoofdthema's, milieu, sociaal en bestuur. Niet-beursgenoteerde MKB bedrijven hoeven niet verplicht verslag te doen, maar het MKB kan wel te maken krijgen met de CSRD door vragen over data vanuit leveranciers of klanten. Shirley Schijvens van Schijvens Corporate Fashion en Corinne Vonk van Ayvens vertellen over hoe zij omgaan met de CSRD. Shirley loopt. SHIRLEY SCHIJVENS, CEO SCHIJVENS CORPORATE FASHION Schijvens is een heel oud familiebedrijf. Al sinds 1863 produceren wij bedrijfskleding, corporate fashion, voor allerlei Nederlandse grote bedrijven. Dat deden we altijd in Hilvarenbeek, in Brabant, en dat doen we inmiddels in allerlei landen in de wereld. Bij Schijvens zijn we een kop-staart productiebedrijf geworden. Dat wil zeggen dat de kop, oftewel het ontwerp en alle voorbereiding in Nederland zit en ook de staart, dus de logistiek. Dat doen wij ongeveer met 150 mensen totaal. Het middenstuk zit dus verdeeld in de keten, China, Pakistan, India, noem het allemaal maar op. CORINNE VONK, CSR MANAGER AYVENS Ayvens is een leasemaatschappij, een van de grootste in Nederland en Europa. We zetten ons in voor duurzame mobiliteit en hebben eigenlijk de ambitie om veel meer te doen dan alleen maar lease auto's en kijken naar het hele spectrum van mobiliteit. Dus dat gaat over auto's, fietsen alsook het OV. SHIRLEY SCHIJVENS We hebben afgelopen jaar de eerste CSRD Award van Nederland gewonnen voor het MKB. Wat CSRD van jou vraagt is dat je verslaglegging gaat doen op wat de impact is van jou als bedrijf op de wereld en andersom, wat de wereld op jouw bedrijf aan impact heeft. Dus bijvoorbeeld voor mijn bedrijf geldt dat de lonen in lagelonenlanden een belangrijke impact zijn in de textielindustrie, maar bijvoorbeeld ook de materialen die wij gebruiken. Katoen heeft veel water nodig. Polyester komt uit olie. Wat kun je daaraan doen? Dus daar ga je over nadenken en daar ga je op rapporteren. CORINNE VONK We zijn beursgenoteerd en dat betekent dat we onze duurzame ambities ook moeten vastleggen in onze rapportages en dat doen we volgens de CSRD. Als Nederlandse entiteit leveren wij onze data aan aan de groep en zij verwerken dat in rapportages volgens de CSRD richtlijnen. Een van de uitdagingen die we daarbij ervaren is dat de data die wij aanleveren in Nederland niet één op één door te vertalen is naar Frankrijk en er dus ook verrekeningen moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld in de CO2 uitstoot. Omdat er in Frankrijk andere uitgangspunten kunnen gelden dan in Nederland. SHIRLEY SCHIJVENS Begin in ieder geval met het mappen van je keten, dus dat je inzichtelijk hebt met wie je eigenlijk werkt en waarom. En niet alleen de eerste lijn, maar juist ook de hele keten daarachter. En dan krijg je dus ook steeds meer inzicht in wat er in jouw keten zich allemaal afspeelt. En dan kun je prioriteiten stellen. CORINNE VONK In Nederland hebben we heel veel stakeholdergesprekken gevoerd met klanten en leveranciers die zelf ook met de CSRD aan de slag gaan. Wat we zien bij al die stakeholdergesprekken is dat er eigenlijk hele mooie nieuwe initiatieven beginnen te ontstaan. Want doordat je met elkaar in gesprek gaat over waar ga jij mee aan de slag, wat is voor jou materieel? Wat is voor jou belangrijk? Ontdek je ook elkaars overeenkomsten en verschillen, maar zie je dus ook op welke onderwerpen je met elkaar kunt gaan samenwerken en de initiatieven beter kunt maken. SHIRLEY SCHIJVENS Uiteindelijk is het geen hogere wiskunde. Je zit in de textielindustrie, dus logischerwijs komen daar een paar dingen heel erg naar boven. Het gaat over leefbare lonen in onze textielfabrieken en niet per se over de lonen die wij hier in Nederland betalen. Als jij dingen gaat meten, dan kun jij ook na gaan denken over hoe jij het dan kunt verbeteren. CORINNE VONK Twee voorbeelden van hele mooie initiatieven die vooral voor wat kleinere leveranciers van Ayvens heel veel kunnen betekenen zijn de branche-gerichte aanpak vanuit de BOVAG. Die hebben voor al hun leden een hele toolbox ontwikkeld waarmee zij zich kunnen voorbereiden op alle vragen van hun leveranciers, zoals leasemaatschappijen. Een ander heel mooi voorbeeld is de Stichting Groen Gedaan, die haar leden juist ook helpt om zich voor te bereiden op de CSRD met heel veel informatie alsook speciale audit programma's waardoor zij gemakkelijk cijfers en rapportages over hun bedrijf kunnen opleveren. SHIRLEY SCHIJVENS Het verzamelen van data klinkt eigenlijk best wel heel ingewikkeld. Maar ja, ik zal je een heel simpel voorbeeld geven. Ik heb gewoon onze leveranciers gevraagd wil je mij jullie elektriciteitsrekening van de afgelopen jaren sturen? En geef me eens aan hoeveel stuks je hebt gemaakt. Dan weet ik dus per stuk hoeveel elektriciteit er is verbruikt en ik kan zien hoeveel stuks ik bij die leverancier heb gedaan. Dus ik heb eigenlijk voor mijn stukje precies het elektriciteitsverbruik van die leverancier. Dat heb ik zo over alle leveranciers gedaan en dan zeggen sommige leveranciers, oh ik heb ook zonne-energie, dus dan kan ik daar weer een vinkje zetten, van hé, dit is een verbetering. CORINNE VONK In het maken van de afspraken met leveranciers over het aanleveren van data ontstaan ook weer hele mooie nieuwe initiatieven. Bijvoorbeeld de productie van autobanden levert heel veel CO2 uitstoot op en door tweedehands banden in te zetten die voldoen aan allerlei veiligheidsvoorschriften reduceren we echt bizar veel CO2. SHIRLEY SCHIJVENS Denk er over na dat de wetgeving die we aan het maken zijn is dus bedoeld juist voor die mooiere planeet en daar ben jij ook onderdeel van. Dus probeer dat nou voor ogen te houden, dan is het heel leuk om aan zoiets te gaan werken. CORINNE VONK Als je aan mij vraagt wat kunnen bedrijven doen die nu moeten gaan starten om zich voor te bereiden op de CSRD? Dan denk ik dat er eigenlijk drie dingen zijn die ze moeten doen. Allereerste ga gewoon beginnen. Twee, vraag hulp. Niet per se aan allerlei consultants die klaarstaan om jou te helpen, maar ook in je keten. Want je bent niet alleen. Er zijn heel veel anderen die dit ook moeten doen en misschien verder zijn. En maak gebruik van elkaars kennis. Duurzaamheid is het perfecte onderwerp om samen te werken. En als derde, hou het doel wat CSRD nastreeft voor ogen. Dat betekent, het gaat om positieve impact maken. SHIRLEY SCHIJVENS Waar zit nou de impact? Wat is voor jouw bedrijf nou een hele belangrijke en waar kun jij een verschil gaan maken? En als je daar nou je energie en je geld naartoe stopt, denk ik dat je goed bezig bent. En dat je daar verslaglegging van doet vind ik prima, zodat je transparant bent. Ook naar al jouw stakeholders die daarover willen lezen. Dat is eigenlijk wat mij betreft CSRD.