Bouwcenter Concordia (UP-TEMPO MUZIEK) VOICE-OVER Steeds meer grote bedrijven gaan verslag uitbrengen...over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties. Dit komt vanuit de Europese Richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive, de CSRD. In het duurzaamheidsverslag gaat het over drie hoofdthema’s milieu, sociaal en bestuur. Niet-beursgenoteerde MKB bedrijven hoeven niet verplicht verslag te doen, maar het MKB kan wel te maken krijgen met de CSRD door vragen over data vanuit leveranciers of klanten. Kevin Berveling van Geostick en Robert Brand van Concordia vertellen over hoe zij omgaan met de CSRD. KEVIN BERVELING Concordia Holding is een bouwmaterialenhandel met twee formules in keukens, badkamers en sanitair. Wij zijn een niet-beursgenoteerde NV en zijn gevestigd in Noord-Nederland. Wij zijn 118 jaar oud en hofleverancier. Duurzaamheid zit in ons DNA en wij zijn voor de CSRD Rapportage verplichtig over 2025. ROBERT BRAND De CSRD gaat over het rapporteren van duurzaamheid. Het gaat niet alleen over onze eigen duurzaamheid en onze eigen impact, maar ook over aspecten meer stroomopwaarts of stroomafwaarts in de keten. KEVIN BERVELING Geostick is een etikettendrukkerij en dan moet je denken aan een etiket voor een fles mayonaise, pakje kaas, een blik verf. Eigenlijk kom je overal onze etiketten tegen. Dit doen we al honderd jaar. Als productiebedrijf hebben wij een directe impact op het milieu en de maatschappij en wij proberen zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Wat ik mooi vind aan de CSRD is dat het ons in staat stelt om met deze richtlijnen nog transparanter te kunnen rapporteren over onze duurzaamheidsinitiatieven en doelstellingen. Als ik opnieuw zou mogen beginnen, zou ik niet bij stap één beginnen, maar juist bij de laatste stap, het rapport zelf. Dan zou ik er een voorbeeldverslag van een bedrijf dat al gerapporteerd heeft volgens de CSRD richtlijn erbij pakken. Dan krijg je een veel beter beeld van waar ben je nou mee bezig. Wat is het doel? Wat wil je maken? ROBERT BRAND We zijn begonnen met de CSRD in samenwerking met onze branchevereniging Hibin. Om hiermee te oefenen hebben we voor een fictieve bouwmaterialenhandel eigenlijk het hele CSRD traject doorlopen. We hebben een vijftiental stakeholders gedefinieerd. Dat zijn bijvoorbeeld de accountant, de bank, ook onze klanten, onze medewerkers, onze leveranciers, onze inkoopcombinatie, maar ook meer abstracte groepen zoals de overheid, de natuur. De meeste stakeholders hebben we benaderd met vragenlijsten, maar we hebben ook een aantal stakeholders ondervraagd in persoonlijke of groepsgesprekken. Het bleek met name voor klanten beter om gesprekken te voeren, omdat er dan toch een stukje context bij de vragen kon worden gegeven, waar dat in een vragenlijst heel moeilijk is. Materialen showroom KEVIN BERVELING Er zijn heel veel datapunten waarover je moet rapporteren, maar als je die terugbrengt naar de kern en ook alleen voor de duurzaamheidsthema's die voor jou relevant zijn, zul je zien dat het eigenlijk best wel meevalt. Niet alle subthema’s zijn even relevant voor elke organisatie. In het gesprek met de stakeholders kom je erachter, wat is nou relevant voor jouw bedrijf. Natuurlijk zijn er dan dingen waarover je moet rapporteren, zoals de CO2-uitstoot of je afvalstromen. Die zijn bekend. Maar denk ook aan bijvoorbeeld rapporteren over het aantal arbeidsongevallen. Wij hebben daar gelukkig een registratie van, al een geruime tijd, maar ik kan me voorstellen dat je als organisatie dat nog niet zo één-twee-drie hebt ingericht. Dus van mij de tip om goed te kijken naar die datapunten. Staat er nou iets tussen wat ik nog niet verzamel en moet ik daar iets voor opzetten? Kantoor ruimte ROBERT BRAND Concordia streeft ernaar om een uitstekende werkgever te zijn, iets wat in de CSRD terugkomt in de sociale aspecten. Goed werkgeverschap is één van de punten waarop wij moeten en willen gaan rapporteren, de archieven KEVIN BERVELING Voor de CSRD is het ook vereist dat je CO2-uitstoot van je ingekochte materialen in kaart brengt. Wij hebben het geluk dat we vooral papier inkopen bij een aantal grote leveranciers. Die grote leveranciers, die zijn er zelf ook mee bezig. Die hebben die data beschikbaar en die kunnen ze met ons delen. Ik kan me voorstellen dat dat voor wat kleinere leveranciers lastiger kan zijn. Maar bedenk je dan ook dat je niet voor alles je CO2-uitstoot exact hoeft te weten. ROBERT BRAND Nou, ik denk wel dat met name de stakeholder-analyses het bewustzijn vergroot op het gebied van duurzaam ondernemen. Iets wat ik zelf erg belangrijk vind. Fabriekshal KEVIN BERVELING Een tip die ik mee zou willen geven aan organisaties die nog moeten beginnen met de CSRD is, begin gewoon. Er is heel veel informatie te vinden over de CSRD en dat is tegelijkertijd ook juist wel een valkuil dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Kies een stappenplan uit waarvan jij denkt, die is fijn, die kan voor mij werken, en ga er mee aan de slag. ROBERT BRAND Zoek de samenwerking in de branche. Dit scheelt je ontzettend veel werk als je het samen kan doen. Verder een tip om een consultant erbij te betrekken, zodat de consultant er voor kan zorgen dat de audit trail voor de accountant goed gevuld is. En verder is het belangrijk om op tijd te beginnen, zodat je voldoende tijd hebt om ook je stakeholderanalyse bijvoorbeeld goed te doen. EINDKAART Ondernemersplein, alles van de overheid op één plek