1 00:00:00,380 --> 00:00:05,240 Als je startpositie heel anders is, dan heb je een extra zetje nodig. 2 00:00:05,540 --> 00:00:13,260 Daar doen we op school al veel voor, maar gemeente en ministerie kunnen daar nog iets in betekenen. 3 00:00:13,260 --> 00:00:15,820 Om de kansen en gelijkheid te vergroten voor kinderen. 4 00:00:18,140 --> 00:00:21,900 We zijn vandaag op basisschool Kleurenpracht in Zaandam Zuid. 5 00:00:23,320 --> 00:00:28,200 De meeste kinderen bij ons op school komen uit gezinnen met een migratieachtergrond. 6 00:00:28,200 --> 00:00:32,060 We weten dat kinderen die een achterstand hebben, eigenlijk meer naar school moeten. 7 00:00:32,060 --> 00:00:34,280 Langer les moeten krijgen en beter taalonderwijs. 8 00:00:34,280 --> 00:00:38,140 Er worden al veel dingen samen met de gemeente gedaan. 9 00:00:38,140 --> 00:00:45,540 Maar voor een school als deze in een achterstandsbuurt, geldt dat soms een extra duwtje in de rug nodig is. 10 00:00:45,980 --> 00:00:48,520 Amsterdam, Zaandam. Plekken waar veel gebeurt. 11 00:00:48,520 --> 00:00:52,520 Waar veel dynamiek is, maar waar ook nog wel het een en ander kan verbeteren. 12 00:00:52,520 --> 00:00:57,160 Ik ben hier in de wijk geweest om te kijken wat er gebeurt bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs. 13 00:00:57,160 --> 00:01:05,720 Een school die voor kinderen en ouders programmas aanbiedt op het terrein van taal en ontwikkeling. 14 00:01:05,980 --> 00:01:11,580 Maar ook jongerenwerkers, betrokken ouders die bezig zijn om de wijk te verbeteren. 15 00:01:11,580 --> 00:01:18,440 Waarbij er ook nog problemen zijn rondom veiligheid, lage inkomens of werkeloosheid. 16 00:01:18,680 --> 00:01:25,720 Zaken die we niet in een keer oplossen, maar waar we met de Regiodeal een bijdrage aan willen leveren. 17 00:01:25,720 --> 00:01:28,380 Ik heb vandaag een paar mooie voorbeelden gezien. 18 00:01:28,380 --> 00:01:38,600 Ik denk dat we met het geld die we vanuit het Rijk en gemeente bijleggen, we mooie stappen zetten. 19 00:01:38,600 --> 00:01:46,500 Wij zien in dit gebied, in de wijken en aangrenzende gemeenten als Amsterdam-Noord en Oostzaan. 20 00:01:46,500 --> 00:01:52,760 Dat je soortgelijke problematiek hebt als het gaat om onderwijs en jeugdwerkloosheid. 21 00:01:52,760 --> 00:01:56,300 Ik denk dat juist op dat vlak goed samengewerkt kan worden. 22 00:01:56,300 --> 00:02:01,860 Als er initiatieven zijn om niet alleen kinderen van basisscholen maar ook daarna te stimuleren. 23 00:02:01,860 --> 00:02:07,660 Om hun opleiding af te maken en uiteindelijk aan het werk te gaan. 24 00:02:08,920 --> 00:02:13,900 Dat je eigenlijk alle kinderen in de wijk dat gunt en dat mee kunnen krijgen.