1 00:00:00,400 --> 00:00:04,640 RUSTIGE MUZIEK 2 00:00:04,800 --> 00:00:09,400 SPANNENDE MUZIEK 3 00:00:09,560 --> 00:00:12,400 JONGENSSTEM: Wat doe je? Wat doe je? Je moet me niet aanraken. 4 00:00:12,560 --> 00:00:15,360 MANNENSTEM: Hé, hé, hé, hé, hé. 5 00:00:15,520 --> 00:00:16,800 GERUZIE 6 00:00:16,960 --> 00:00:20,000 LERAAR: Hé, hé, hé, stop nou eens, rustig, rustig, rustig. 7 00:00:20,160 --> 00:00:22,320 Doe even rustig, jongens. -Bemoei je er niet mee. 8 00:00:22,480 --> 00:00:24,320 LERAAR: Rustig. Hé, wat doe je? 9 00:00:24,480 --> 00:00:26,600 Je moet je er niet mee bemoeien. Wij hebben ruzie... 10 00:00:26,760 --> 00:00:32,160 JONGEN: Meester, meester... Hé meester, zoek je je bril soms of zo? 11 00:00:32,320 --> 00:00:33,800 LERAAR: Nee, nee, nee, nee, nee. 12 00:00:33,960 --> 00:00:35,280 DE JONGEN ROEPT IETS 13 00:00:35,440 --> 00:00:36,840 GELACH 14 00:00:37,000 --> 00:00:40,360 HARALD HENTENAAR: Op onze school komen regelmatig dit soort incidenten voor. 15 00:00:40,520 --> 00:00:43,080 Als wij weten wie de dader of daders zijn... 16 00:00:43,240 --> 00:00:46,120 ...dan proberen wij altijd de schade te verhalen. 17 00:00:46,280 --> 00:00:50,080 Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen hier niet mee weg kunnen komen. 18 00:00:50,240 --> 00:00:54,280 Er zijn situaties die dan nog extra stevig zijn... 19 00:00:54,440 --> 00:00:57,480 ...en dan doen wij altijd aangifte bij de politie. 20 00:00:59,240 --> 00:01:02,720 VOICE-OVER: Verhaal de schade op de dader. 21 00:01:04,680 --> 00:01:07,640 Bij agressie en geweld ontstaat vaak schade... 22 00:01:07,800 --> 00:01:11,880 ...niet alleen materiële schade, maar ook immateriële schade. 23 00:01:12,040 --> 00:01:16,640 Het is niet meer dan logisch om deze schade te verhalen op de dader. 24 00:01:16,800 --> 00:01:21,720 Zo merken daders ook financieel dat ze een bepaalde grens zijn overgegaan. 25 00:01:21,880 --> 00:01:25,360 Als werkgever geef je hiermee een duidelijk signaal... 26 00:01:25,520 --> 00:01:29,720 ...richting potentiële daders en naar de eigen werknemers. 27 00:01:29,880 --> 00:01:32,040 Namelijk dat agressie en geweld... 28 00:01:32,200 --> 00:01:36,200 ...tegen werknemers met een publieke taak niet getolereerd wordt. 29 00:01:36,360 --> 00:01:40,600 VREDIGE MUZIEK DIE WEGEBT 30 00:01:40,760 --> 00:01:44,760 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN