1 00:00:04,740 --> 00:00:08,880 SAMEN ZORGEN VOOR PRETTIG WONEN Deep dive - lokale samenwerking, locatie Werkendam 2 00:00:08,880 --> 00:00:13,650 Mijn naam is Anne Kunst. Ik ben  projectleider bij Platform 31. En   3 00:00:13,650 --> 00:00:16,110 vanuit daar heb ik meegewerkt aan een rapport over   4 00:00:16,110 --> 00:00:19,770 de toekomstbestendige huurdersorganisatie  en de samenwerking in de lokale driehoek.  5 00:00:20,430 --> 00:00:23,520 Mijn naam is Hans de Bruyn. Ik ben hoogleraar  Bestuurskunde aan de Technische Universiteit   6 00:00:23,520 --> 00:00:29,880 Delft en ik heb samen met Jos Koffijberg een essay  geschreven over dynamiek in de lokale driehoek. 7 00:00:31,320 --> 00:00:35,460 Ik ben Claudia Siewers. Ik ben  directeur-bestuurder bij SVWN. En SVWN heeft   8 00:00:35,460 --> 00:00:40,110 opdracht gegeven om honderd visitatierapporten te  analyseren en daar een rapport over te schrijven.  9 00:00:41,100 --> 00:00:45,570 Mijn naam is Tanja Morsheim. Ik ben  woningmarkt-expert bij Platform 31. We   10 00:00:45,570 --> 00:00:50,100 hebben allemaal een rapport geschreven zoals we  hier zitten. Dat gaat over prestatieafspraken,   11 00:00:50,100 --> 00:00:54,060 huurdersorganisaties, gemeenten en  corporaties en hoe zij samenwerken.   12 00:00:54,060 --> 00:00:59,010 En ik ben zo ontzettend benieuwd  wat jullie geconstateerd hebben. 13 00:00:59,010 --> 00:01:03,000 Claudia Siewers: Dank je wel, Tanja.  Ik vind het zelf een heel mooi rapport   14 00:01:03,000 --> 00:01:06,930 geworden. We hebben ongeveer honderd  visitatierapporten genomen en daar   15 00:01:06,930 --> 00:01:11,970 geprobeerd de rode lijn uit te halen als het gaat  om dynamiek in de lokale driehoek. En daar zijn,   16 00:01:11,970 --> 00:01:16,920 ik vind het, verrassende onderdelen  uit gekomen. Het belangrijkste gaat   17 00:01:16,920 --> 00:01:20,700 over de prestatieafspraken. We zien  dat het systeem heel erg goed werkt,   18 00:01:20,700 --> 00:01:26,490 maar we zien ook dat er nog verbeteringen  mogelijk zijn. En dat zit hem bijvoorbeeld in wat   19 00:01:26,490 --> 00:01:31,020 je nu toch eigenlijk wel een beetje om je heen  hoort, die wet van de afnemende effectiviteit. 20 00:01:31,020 --> 00:01:33,930 Anne Kunst: Wat is de wet van  de afnemende effectiviteit?  21 00:01:33,930 --> 00:01:38,190 Hans de Bruyn: Misschien goed om even te zeggen,  ik heb het rapport samen geschreven met Jos   22 00:01:38,190 --> 00:01:44,670 Koffijberg die niet bij dit gesprek aanwezig is.  Jos kent de sector erg goed. Ik ken bijvoorbeeld   23 00:01:44,670 --> 00:01:49,470 een verschijnsel als prestatiemeting erg goed. En  bij de wet van de afnemende effectiviteit gaat het   24 00:01:49,470 --> 00:01:54,690 hierom, je introduceert een nieuw instrumentarium,  prestatiesturing, dat werkt een tijdje, en op   25 00:01:54,690 --> 00:01:59,520 enig moment is het bijna onontkoombaar dat die  effectiviteit gaat afnemen. Dat betekent, en dat   26 00:01:59,520 --> 00:02:04,770 zullen jullie herkennen, het ritualiseert, het  komt in handen van stafafdelingen in plaats van   27 00:02:04,770 --> 00:02:10,320 dat het een levendig instrumentarium is, het  dijt gigantisch uit, een indicator geeft geen   28 00:02:10,320 --> 00:02:14,460 goed beeld van de werkelijkheid, dan zegt iemand  dan gaan we nog een indicator ernaast zetten,   29 00:02:14,460 --> 00:02:19,560 en dan moet er natuurlijk nog eentje bij. Dus op  enig moment hebben die systemen de neiging om te   30 00:02:19,560 --> 00:02:24,330 bureaucratiseren, uit te dijen. En dan zegt een  bestuurder natuurlijk ook, wat moet ik er mee, ik   31 00:02:24,330 --> 00:02:30,150 wil over de echte werkelijkheid praten, dat is het  idee. Het is bijna onontkoombaar dat dat gebeurt. 32 00:02:30,150 --> 00:02:35,640 Claudia: Dat lijkt een beetje het stadium  te zijn waar we ons nu in bevinden.  33 00:02:35,640 --> 00:02:39,060 Hans: Dat moeten jullie een beetje  inschatten. Je kunt ook zeggen het   34 00:02:39,060 --> 00:02:42,390 gebeurt niet in onze sector want  wij zien dat en wij zijn slim. 35 00:02:42,390 --> 00:02:46,800 Tanja: Wij hebben de laatste tijd heel  veel huurdersorganisaties gesproken,   36 00:02:46,800 --> 00:02:54,120 gemeenten en corporaties. En we zien wel  de worsteling om te blijven groeien. Ik   37 00:02:54,120 --> 00:02:57,810 zie dat heel veel partijen ook gegroeid zijn  in die samenwerking, maar ik herken ook wel   38 00:02:57,810 --> 00:03:03,780 iets van wat je zegt. Je ziet prestatieafspraken  waarbij ze reguliere de reguliere gelaten hebben,   39 00:03:03,780 --> 00:03:08,610 maar waarbij ze focusafspraken maken.  Maar het is wel een zoektocht hoe kunnen   40 00:03:08,610 --> 00:03:12,630 we voorkomen dat we in de rituelen  stappen en dat we blijven groeien,   41 00:03:12,630 --> 00:03:18,900 maar die bewustwording is er misschien nog  niet zo. Dat het geen bureaucratie mag worden,   42 00:03:18,900 --> 00:03:26,730 wordt ook heel duidelijk. Het is ook wel een  verlangen om niet elk jaar prestatieafspraken te   43 00:03:26,730 --> 00:03:34,680 maken omdat dat het rituele circus wordt, maar een  verlangen om één keer in de zoveel tijd echt de   44 00:03:34,680 --> 00:03:41,400 diepte in te gaan en onderwerpen uit te diepen met  elkaar. Dus die zoektocht hebben we wel gehoord. 45 00:03:41,400 --> 00:03:46,230 Hans: Daar kan ik me van alles bij voorstellen.  De oneliner in het vakgebied is vaak dat het na   46 00:03:46,230 --> 00:03:50,220 een tijdje minder om die afspraken gaat  en meer om het onderliggende proces. Dus   47 00:03:50,220 --> 00:03:54,510 hoe komen wij als bestuurders bijvoorbeeld  tot afspraken, hoe voeren we dat gesprek,   48 00:03:56,100 --> 00:04:00,840 hoe oordelen wij over de vraag of die afspraken  gerealiseerd worden. En de gedachte is:   49 00:04:00,840 --> 00:04:05,970 focus veel meer op dat proces, organiseer  dat goed, ook een beetje levendig en vanuit   50 00:04:05,970 --> 00:04:09,120 het proces kun je op enig moment zeggen,  de groeten met de jaarlijkse afspraken,   51 00:04:09,120 --> 00:04:14,940 we gaan een aantal meerjaarlijkse afspraken maken  of we gaan focusafspraken maken. Maar dat moet   52 00:04:14,940 --> 00:04:20,760 echt uit een goed gesprek komen en niet, even  gechargeerd, door een bureaucraat bedacht worden. 53 00:04:20,760 --> 00:04:25,980 Claudia: Wat je bijvoorbeeld ook ziet is dat  partijen het hele proces juist korter maken,   54 00:04:25,980 --> 00:04:29,790 dat ze alles in een 'pressure cooker'  doen. Dat partijen twee dagen met elkaar   55 00:04:29,790 --> 00:04:33,930 op de hei gaan en dat ze dan alvast tachtig  procent van die prestatieafspraken maken,   56 00:04:33,930 --> 00:04:37,530 zodat ze daarna alleen nog maar hoeven te  finetunen. Dat vind ik ook een hele mooie   57 00:04:37,530 --> 00:04:44,220 oplossing. Dat blijkt ook uit het onderzoek, er is  geen recept voor wat de beste prestatieafspraken   58 00:04:44,220 --> 00:04:47,910 zijn. Dat ligt dus heel erg aan de gemeente  waarin je werkt en de huurdersorganisatie   59 00:04:47,910 --> 00:04:53,130 waarmee je werkt. En voor corporaties is het  ook lastig want de meeste werken in meerdere   60 00:04:53,130 --> 00:05:00,990 gemeenten dus die hebben meerdere processen lopen.  Een van de bestuurders zei: het lijkt wel een bord   61 00:05:00,990 --> 00:05:06,330 spaghetti met zoveel huurdersorganisaties  en zoveel gemeenten en probeer daar dan   62 00:05:06,330 --> 00:05:11,940 nog maar eens wat van te maken. Dat vond ik  ook een hele belangrijke in het onderzoek. 63 00:05:11,940 --> 00:05:16,440 Anne: Dat herkennen wij ook wel. En wat  dan interessant is als je op zoek bent   64 00:05:16,440 --> 00:05:19,380 naar dat juiste proces, en dat kan  op heel veel verschillende manieren,   65 00:05:19,380 --> 00:05:22,050 wat we bij de indicaties die wij  hebben onderzocht heel erg merkten,   66 00:05:22,050 --> 00:05:26,490 dat het belangrijk is om dat aan het begin  dus heel goed met elkaar af te stemmen. Want   67 00:05:26,490 --> 00:05:30,000 we zagen dus ook wel eens dat dat dan vooral  uit de koker van de corporatie kwam en dat die   68 00:05:30,000 --> 00:05:34,320 huurdersorganisate daar dan niet goed in betrokken  was en eigenlijk een beetje in de weerstand kwam,   69 00:05:34,320 --> 00:05:38,970 van maar we doen het toch al jaren zo, waarom  gaan we dan nu opeens het proces veranderen?   70 00:05:38,970 --> 00:05:47,250 Maar als je dat dus echt samen bedenkt en samen  evalueert, dat dat echt wel meerwaarde kan hebben. 71 00:05:47,250 --> 00:05:52,050 Claudia: Wij zien ook voorbeelden dat  het juist belangrijk is om dat proces te   72 00:05:52,050 --> 00:05:56,580 veranderen na een aantal jaar om het fris  te houden en om weer tot nieuwe ideeën te   73 00:05:56,580 --> 00:06:03,300 komen. Dat in aanvulling op wat Hans net zei. Anne: Dat was ook een voorbeeld inderdaad dat   74 00:06:03,300 --> 00:06:10,035 de partners zeiden: we werken heel goed samen,  we kennen elkaar nu zo goed! Maar het gevaar is   75 00:06:10,035 --> 00:06:15,390 dat je eigenlijk elk jaar al weet wat de ander  gaat zeggen. Dat het een soort jaarlijks verhaal   76 00:06:15,390 --> 00:06:20,070 wordt en dat ze zichzelf weer bewust moesten  zijn: er liggen misschien hele andere kaarten   77 00:06:20,070 --> 00:06:25,170 op tafel of we kunnen van standpunt veranderd  zijn. Dus hoe hou je dat inderdaad fris. 78 00:06:25,170 --> 00:06:29,220 Tanja: En ook even vanuit het perspectief  van een huurdersorganisatie, het is toch   79 00:06:29,220 --> 00:06:32,610 altijd wel een zoektocht, want het is gewoon  een vrijwilligersorganisatie, die hebben   80 00:06:32,610 --> 00:06:41,970 niet allemaal de tijd overdag, het  kost heel veel tijd. Zij zijn heel   81 00:06:41,970 --> 00:06:45,870 erg bezig geweest in de afgelopen jaren  om echt een volwaardig betrokken partij   82 00:06:45,870 --> 00:06:51,060 te zijn terwijl het een vrijwilligersclub  is. En wat daar ook wel heel belangrijk is,   83 00:06:51,060 --> 00:06:55,230 is dat de huurdersorganisatie ook wel het gevoel  van erkenning krijgt, die menselijke maat,   84 00:06:55,230 --> 00:07:01,560 een respectvolle gelijkwaardige behandeling, dat  worden allemaal wel hele belangrijke factoren. Als   85 00:07:01,560 --> 00:07:06,270 dat goed is, dat zei ook een van de mensen die  we gesproken hebben: als die relatie goed is,   86 00:07:06,270 --> 00:07:09,600 kan ik ook veel meer dingen bespreekbaar  maken. Dan mag het ook makkelijker wrijven. 87 00:07:09,600 --> 00:07:12,600 Hans: Wij besteden in ons essay  natuurlijk ook aandacht aan het   88 00:07:12,600 --> 00:07:19,320 vraagstuk van de representativiteit van de  huurdersvertegenwoordiging en hun positie. Ik was   89 00:07:19,320 --> 00:07:21,540 even benieuwd wat jullie daarover gevonden hebben. 90 00:07:21,540 --> 00:07:27,240 Anne: Best wel veel want daar gaat inderdaad  echt ons onderzoek ook over. Dus we hebben aan   91 00:07:27,240 --> 00:07:31,410 onze huurdersorganisaties en ook de gemeenten en  corporaties gevraagd: hoe zien jullie dat en is   92 00:07:31,410 --> 00:07:35,700 daar bewustzijn rondom dat die representativiteit  ook goed moet zijn. En eigenlijk merken we dat   93 00:07:35,700 --> 00:07:39,570 alle partijen zich daar heel erg bewust van  zijn en het ook belangrijk vinden. Wel zien   94 00:07:39,570 --> 00:07:43,920 we nog dat gemeenten en corporaties dat best  wel bij de huurdersorganisatie leggen. Zo van   95 00:07:43,920 --> 00:07:51,330 dat is gewoon iets voor jullie om ook te  waarborgen. En de huurdersorganisatie is   96 00:07:51,330 --> 00:07:58,920 daar heel erg zoekende in. Vaker zijn die  huurdersorganisaties wat minder divers,   97 00:07:58,920 --> 00:08:05,520 zijn dat wat oudere organisaties en zijn ze heel  erg op zoek: hoe vinden we andere bestuursleden,   98 00:08:05,520 --> 00:08:10,680 hoe zorgen we voor verjonging maar ook hoe  betrekken we onze achterban. Dus dat is nog   99 00:08:10,680 --> 00:08:13,530 best wel een zoektocht waarvan wij denken dat  corporaties en gemeenten daaraan misschien wat   100 00:08:13,530 --> 00:08:17,925 meer kunnen bijdragen, dat ze wat meer gezamenlijk  gaan kijken hoe ze dat goed kunnen oppakken. 101 00:08:17,925 --> 00:08:23,370 Hans: En hebben jullie iets van een 'way out'  gevonden, want, ik kijk nu even op afstand,   102 00:08:23,370 --> 00:08:30,630 maar het verschijnsel dat heel veel organisaties  niet representeren wie ze formeel moeten   103 00:08:30,630 --> 00:08:36,480 representeren, dat is heel vaak zo. Maar dat  klinkt ook een beetje als een 'fact of life'. 104 00:08:36,480 --> 00:08:41,880 Anne: Ja, wellicht. We zien wel wat goede  voorbeelden, zoals in een casus, die waren   105 00:08:41,880 --> 00:08:45,390 met nog maar drie bestuursleden over dus dat  ging niet zo goed. Die hebben toen een hele brede   106 00:08:45,390 --> 00:08:50,610 bewonersenquête met hulp van de Woonbond uitgezet.  En daar hebben ze echt vijf nieuwe bestuursleden   107 00:08:50,610 --> 00:08:56,390 gevonden, waaronder ook jongere bestuursleden. En  zij zeiden zelf ook juist omdat er zo'n hele club   108 00:08:56,390 --> 00:09:00,980 in één keer nieuw binnenkwam, hebben we meteen  een divers bestuur en is het ook niet zo dat je   109 00:09:00,980 --> 00:09:05,000 één iemand van dertig vraagt om mee te doen in  een bestuur waar de rest allemaal zeventigplus   110 00:09:05,000 --> 00:09:10,790 is. Zo zorg je in één keer voor diversiteit.  Dus we zien echt voorbeelden waar het wel lukt. 111 00:09:10,790 --> 00:09:15,620 Hans: Ik geloof niet dat dit in het essay  staat, maar ik wil het in ieder geval   112 00:09:15,620 --> 00:09:24,800 vragen. Wat je ziet bij veel organisaties met  representativiteitsproblemen is dat gezegd   113 00:09:24,800 --> 00:09:28,610 wordt dat je je natuurlijk kunt richten op  nieuwe bestuurders binnenbrengen en kijken   114 00:09:28,610 --> 00:09:32,660 of we echt weer de rol kunnen spelen die  we behoren te spelen, je hoort ook wel   115 00:09:32,660 --> 00:09:36,500 heel veel achterbannen zeggen, we zijn veel  meer issue-georïenteerd, dus als er iets is   116 00:09:36,500 --> 00:09:41,870 wat hen interesseert dan komen ze in beweging.  En dan is de lijn een beetje, die organisaties   117 00:09:41,870 --> 00:09:47,000 doen wat ze doen, maar focussen veel meer op  issues identificeren en dan misschien zelfs   118 00:09:47,000 --> 00:09:53,480 een beetje buiten de formele kaders om bewoners  activeren. Is dat een beeld wat jullie herkennen? 119 00:09:53,480 --> 00:10:00,140 Tanja: Ik herken wel dat huurdersorganisaties  of de besturen zich bewust zijn dat ze moeten   120 00:10:00,140 --> 00:10:07,010 verjongen en diverser moeten worden en  ik herken ook wel ze dat directe contact   121 00:10:07,010 --> 00:10:14,390 opzoeken. En er zijn ook nog bewonerscommissies  op complexniveau en daar gaat het echt veel meer   122 00:10:14,390 --> 00:10:18,830 op thema's. En wat je ook hoort is dat de  huurdersorganisaties zich ook wel aan het   123 00:10:18,830 --> 00:10:24,350 organiseren zijn op werkgroepen dus dat  is thema-afhankelijk. Dus de mix wordt   124 00:10:24,350 --> 00:10:29,540 gezocht op dit moment en de goede balans  en het diverse bestuur maakt ook dat je een   125 00:10:29,540 --> 00:10:34,235 veel breder netwerk hebt, zodat je niet in die  ene bubbel zit van die ene leeftijdscategorie. 126 00:10:34,235 --> 00:10:37,460 Anne: Ja, want heel vaak worden  bestuursleden ook nog via-via   127 00:10:37,460 --> 00:10:41,750 gevonden. Dus als je allemaal zeventigplus  hebt, vind je ook sneller een bestuurslid   128 00:10:41,750 --> 00:10:44,990 dat ook in die leeftijdsgroep zit. Tanja: Ja, dat zie je overal.  129 00:10:44,990 --> 00:10:49,610 Anne: En ik denk dat sommige huurdersorganisaties  wel een beetje in die prestatieafspraken,   130 00:10:49,610 --> 00:10:56,300 daar heel erg ingezogen worden en dus misschien  minder op issues met hun huurders praten en   131 00:10:56,300 --> 00:11:00,365 andere huurdersorganisaties proberen dat juist  weer heel erg. Dus dat is heel erg verschillend.  132 00:11:00,365 --> 00:11:05,630 Tanja: En leefbaarheid is ook wel een onderwerp  dat iedereen aangaat. Dat staat ook in de   133 00:11:05,630 --> 00:11:09,710 volkshuisvestelijke prioriteit en ik denk dat  mensen elkaar daar ook wel weer op vinden.  134 00:11:09,710 --> 00:11:14,630 Claudia: Wat wij nog zagen in de ronde tafels die  we gehouden hebben ter voorbereiding op het essay   135 00:11:15,320 --> 00:11:20,360 is dat bij huurdersorganisaties nu een soort  professionele tussenlaag ontstaat waarbij ze   136 00:11:20,360 --> 00:11:26,240 een professionele secretaris hebben of misschien  zelfs meer, die probeert het proces te regelen   137 00:11:26,240 --> 00:11:32,330 zodat huurders echt huurder kunnen blijven en  een vrijwilligersorganisatie. Dat leek me altijd   138 00:11:32,330 --> 00:11:37,250 een heel goed idee, maar het bleek juist toen  wij dat gesprek hielden dat die professionele   139 00:11:37,250 --> 00:11:43,730 tussenlaag de echte participatie van huurders  juist tegengaat. Omdat je daardoor allemaal   140 00:11:43,730 --> 00:11:48,500 jargon met elkaar praat terwijl je eigenlijk  natuurlijk gewoon echt het gesprek met die huurder   141 00:11:48,500 --> 00:11:52,880 wil aangaan. We zagen dat ook op een gegeven  moment, ik weet een voorbeeld waarbij er een   142 00:11:52,880 --> 00:11:57,530 heel gesprek was in een wijk, met een corporatie  en een gemeente, dat ging over inclusieve wijken.   143 00:11:58,250 --> 00:12:02,270 Dat wil iedereen natuurlijk, wie wil er nu niet  een inclusieve wijk. En toen was er één iemand   144 00:12:03,320 --> 00:12:06,620 die daar woonde die zei: ja, maar wil jij dan  die ex-drugsverslaafde naast je hebben wonen?   145 00:12:06,620 --> 00:12:13,520 En dat klinkt heel hard, maar dat is natuurlijk  wel waar het over gaat bij inclusieve wijken,   146 00:12:13,520 --> 00:12:17,780 dat iedereen een kans krijgt in zo'n wijk.  En toen werd dat gesprek ook heel anders,   147 00:12:17,780 --> 00:12:24,320 want je kan er niet tegen zijn. Maar dat betekent  niet dat wat je in de praktijk gaat meemaken dat   148 00:12:24,320 --> 00:12:29,600 dat vooraf voorzien is. Dus dat was een heel  ander gesprek daardoor. En ook veel beter dus.   149 00:12:30,860 --> 00:12:34,190 Dus ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat  ontwikkelen, want juist nu in coronatijd,   150 00:12:34,190 --> 00:12:39,740 je ziet dat dat allemaal zoveel makkelijker is  geworden om dus issue-gerelateerd te raadplegen. 151 00:12:39,740 --> 00:12:46,370 Anne: Ik vind het wel interessant wat je zegt over  die professionele tussenlaag. Dat is wel de hele   152 00:12:46,370 --> 00:12:50,180 tijd de worsteling van die huurdersorganisaties,  want de gemeentelijke corporaties die wij spreken,   153 00:12:50,180 --> 00:12:53,780 zeggen ook wel dat het heel fijn is  als die huurdersorganisaties snappen   154 00:12:53,780 --> 00:12:57,530 hoe de corporatie werkt. En ergens noemen ze  zelfs een soort bestuurlijke sensitiviteit,   155 00:12:58,640 --> 00:13:04,220 dat het heel fijn is als die huurders dat  hebben. Tegelijkertijd wil je dat ze gewoon   156 00:13:04,220 --> 00:13:08,930 huurders zijn en gewoon weten wat er in de  praktijk speelt en kan je ook niet van ze   157 00:13:08,930 --> 00:13:14,900 verwachten dat ze een soort professionals  worden. Dat spanningsveld zien we zeker. 158 00:13:14,900 --> 00:13:19,010 Claudia: Dat blijft echt een worsteling in  die prestatieafspraken. Huurdersorganisaties   159 00:13:19,010 --> 00:13:23,850 hebben een gelijkwaardige positie gekregen en de  vraag is wat je dan van zo n huurdersorganisatie   160 00:13:23,850 --> 00:13:28,650 mag verwachten. Of dat dat betekent dat je je  als corporatie of als gemeente gewoon echt veel   161 00:13:28,650 --> 00:13:33,990 meer moet inspannen om de huurders te betrekken  in het gesprek wat je hebt. Dus dat je jargon   162 00:13:33,990 --> 00:13:38,580 ook een beetje uitlegt en dat je niet alleen  maar een brief stuurt van over zes weken mag   163 00:13:38,580 --> 00:13:43,560 je advies uitbrengen. Maar dat je echt meegaat  van wat betekent het huurbeleid nou voor je als   164 00:13:43,560 --> 00:13:49,650 huurder. Dat zien wij in de visitatierapporten  ook terug. Dat als een corporatie dat echt oppakt   165 00:13:49,650 --> 00:13:54,870 dat dat heel erg gewaardeerd wordt. Want in de  visitaties zit ook een oordeel van gemeenten   166 00:13:54,870 --> 00:14:00,150 en van huurders over het presteren van de  corporatie. Dat geeft heel veel inzicht.   167 00:14:00,990 --> 00:14:07,200 We zien daar ook bijzondere verbanden, dat  kleine corporaties beter scoren als het gaat   168 00:14:07,200 --> 00:14:11,700 over presteren volgens belanghebbenden  en grote corporaties minder. We nemen   169 00:14:11,700 --> 00:14:16,699 aan dat dat is omdat de lijnen dan langer  worden. Dat blijft een punt van aandacht. 170 00:14:16,699 --> 00:14:24,840 Tanja: Dat is ook echt wel herkenbaar. Er zijn  ook voorbeelden van juist niet die professional,   171 00:14:24,840 --> 00:14:27,900 want we willen graag met die huurders  aan tafel omdat zij de leefwereld naar   172 00:14:27,900 --> 00:14:34,500 binnen brengen. Zoals jij zegt, er kan een  verslaafde binnenkomen, een ex-verslaafde,   173 00:14:34,500 --> 00:14:37,650 die is even nog tijdelijk kwetsbaar, maar  die moet wel een zachte landing krijgen   174 00:14:37,650 --> 00:14:42,360 in de wijk. En daar kunnen huurders volgens  mij heel goed het gesprek mee helpen voeren,   175 00:14:42,360 --> 00:14:47,610 van hoe kun je dat dan doen. Dus het is  niet zozeer meteen roepen om veel meer   176 00:14:47,610 --> 00:14:53,250 professionaliteit maar wel gericht te kijken  naar professionele begeleiding op het proces,   177 00:14:53,250 --> 00:14:59,040 zodat alle partijen gelijkwaardig en volwaardig  aan tafel kunnen komen. Volgens mij is de les   178 00:14:59,040 --> 00:15:03,150 ook wel investeer in elkaar, investeer in  samenwerken voor een toekomstbestendige   179 00:15:03,150 --> 00:15:08,370 huurdersorganisatie en voor prestatieafspraken  die de lokale context recht aandoen. 180 00:15:08,370 --> 00:15:14,610 Claudia: En daarnaast is het ook heel belangrijk  om te monitoren en te evalueren. We zien wel dat   181 00:15:14,610 --> 00:15:18,990 prestatieafspraken worden gemaakt en je kan ook  volgend jaar gewoon weer nieuwe prestatieafspraken   182 00:15:18,990 --> 00:15:24,630 maken, en dan vergeten we wat er daarvoor allemaal  is afgesproken, maar het is beter als je evalueert   183 00:15:24,630 --> 00:15:30,210 wat er goed is gegaan, misschien zelfs aanpast,  dat kan natuurlijk ook nog gaandeweg en dat je   184 00:15:30,210 --> 00:15:36,490 goed monitort wie zich aan welke afspraken houdt.  En durf elkaar daar ook op aan te spreken. Het is   185 00:15:36,490 --> 00:15:41,080 heel gemakkelijk om volgend jaar nieuwe afspraken  te maken, maar het is veel beter om tegen   186 00:15:41,080 --> 00:15:46,420 een ander te durven zeggen: we hebben dat toen  afgesproken, je bent dat niet nagekomen, daardoor   187 00:15:46,420 --> 00:15:49,870 ben ik in de problemen gekomen en daardoor heb  ik mijn nieuwbouw niet kunnen plegen en daardoor   188 00:15:49,870 --> 00:15:55,960 hebben 24 mensen geen huis kunnen krijgen, terwijl  we dat wel hebben afgesproken. En daarom wil ik   189 00:15:55,960 --> 00:16:00,220 dat deze afspraak nu opnieuw gemaakt wordt. Dat  zagen we ook in het essay dat er verschillende   190 00:16:00,220 --> 00:16:04,780 manieren zijn om te escaleren. En als er echt  helemaal niks gebeurt, dan kan je zelfs nog met   191 00:16:04,780 --> 00:16:09,820 elkaar naar een adviescommissie, zodat de minister  een advies kan uitbrengen. En soms is dat ook heel   192 00:16:09,820 --> 00:16:14,200 louterend in de verhoudingen. Dan weet je daarna  ook hoe het zit en dan kan je met elkaar verder.  193 00:16:14,200 --> 00:16:19,450 Hans: Wij hebben voor het essay natuurlijk veel  gesprekken gevoerd en je ziet dat iedereen een   194 00:16:19,450 --> 00:16:22,150 beetje worstelt met dat vraagstuk van  huurdersparticipatie, we hebben daar   195 00:16:22,150 --> 00:16:26,740 uitgebreid over gesproken. Dus ik ben toch  wel benieuwd wat nu de punten zijn waarvan   196 00:16:26,740 --> 00:16:31,360 wij zeggen met elkaar daar moet je je van  bewust zijn als je over dit onderwerp praat. 197 00:16:31,360 --> 00:16:36,520 Claudia: Ik heb nog wel een hele mooie  quote. Het was één van de voorzitters van een   198 00:16:36,520 --> 00:16:42,190 huurdersorganisatie die ik sprak in de rondes. Hij  zei: We hebben heel veel meer verantwoordelijkheid   199 00:16:42,190 --> 00:16:47,560 gekregen en het is heel moeilijk, maar geef  niet op. Het is echt heel belangrijk dat we   200 00:16:47,560 --> 00:16:53,890 onze stem hebben. Het is niet altijd wat we  zouden willen, maar geef niet op, want het is   201 00:16:53,890 --> 00:16:58,930 belangrijk dat we gehoord worden. En dat is wat  ik meeneem als ik naar die onderzoeken kijk, dat   202 00:16:58,930 --> 00:17:04,480 ik denk, wat kunnen we nou doen om die huurders  beter te horen zonder het zelf op te geven. 203 00:17:04,480 --> 00:17:11,950 Hans: Wat ik geleerd heb in dit gesprek is  1) blijf investeren in versterking van de   204 00:17:11,950 --> 00:17:18,550 bestaande structuren, enthousiasmeer jonge  mensen 2) meer thema- en issue-gericht,   205 00:17:18,550 --> 00:17:22,450 thema's die echt de mensen interesseren en  3) dat er natuurlijk ook een belangrijke   206 00:17:22,450 --> 00:17:26,740 rol ligt bij de andere bestuurders, ik noem  ze even oneerbiedig de beroepsbestuurders,   207 00:17:26,740 --> 00:17:28,800 om goed om te gaan met het huurdersbelang. 208 00:17:28,800 --> 00:17:33,340 Tanja: Er zit zeker een hele belangrijke  rol bij de corporaties en de gemeentes,   209 00:17:33,340 --> 00:17:39,790 want zij kunnen echt wel de huurdersorganisatie  ook op een hoger niveau tillen door gewoon heel   210 00:17:39,790 --> 00:17:44,500 gericht continu het gesprek aan te blijven gaan.  De huurdersorganisaties hebben zichzelf absoluut   211 00:17:44,500 --> 00:17:48,970 nog niet opgegeven, maar willen heel graag als  een volwaardige partner meegenomen worden in alle   212 00:17:48,970 --> 00:17:57,640 gesprekken omdat zij die leefwereld binnen kunnen  brengen in dat systeem. Ik ben wel benieuwd hoe   213 00:17:57,640 --> 00:18:05,200 jij daar tegenaan kijkt, Hans. We zien ook steeds  meer partijen in die wijken landen, naast wonen   214 00:18:05,200 --> 00:18:11,320 ook allerlei zorgpartijen, welzijnspartijen, het  voorkomen van schulden, armoede, naar werk toe   215 00:18:11,320 --> 00:18:17,200 gaan. Hoe kijk jij richting al die actoren want  het lijkt wel of het steeds complexer gaat worden? 216 00:18:17,200 --> 00:18:21,280 Hans: Dat is ook een thema wat  in het essay aan de orde komt,   217 00:18:21,280 --> 00:18:27,220 dus de agenda dijt maar uit. Inhoudelijk  volkomen begrijpelijk want al die vraagstukken   218 00:18:27,220 --> 00:18:31,390 hangen samen. En dat leidt op enig moment  natuurlijk tot een bestuurlijke complexiteit   219 00:18:31,390 --> 00:18:36,700 die bijna niet meer te behappen is. Heel  veel spelers, heel veel issues, tijdsdruk,   220 00:18:36,700 --> 00:18:43,120 dat is een beetje je vraag, begrijp ik. Dat  is een hele moeilijke vraag en daar kan ik   221 00:18:43,120 --> 00:18:47,950 eigenlijk alleen maar een heel flauw antwoord  op geven. Dat is volgens mij dit. Inhoudelijk   222 00:18:47,950 --> 00:18:52,180 gezien is die complexiteit er, dus daar moet je  rekening mee houden. Dat betekent meer spelers,   223 00:18:52,180 --> 00:18:56,860 meer issues, meer belangentegenstellingen, dus  dat wordt bestuurlijk steeds ingewikkelder. En   224 00:18:56,860 --> 00:19:01,540 dat betekent dus dat daar nieuwe vormen van  samenwerking gevonden moeten worden. En dit   225 00:19:01,540 --> 00:19:05,950 is het flauwe antwoord, bestuurders, spelers,  wees je daarvan bewust dat dit bestuurlijk   226 00:19:05,950 --> 00:19:10,270 steeds complexer wordt en dat je dus expliciet  moet nadenken over de vraag, hoe gaan wij ons in   227 00:19:10,270 --> 00:19:14,650 die nieuwe werkelijkheid organiseren. En dat  kan bijvoorbeeld zijn dat je zegt, we hebben   228 00:19:14,650 --> 00:19:20,440 een aantal kernspelers en daar hebben we een  soort rand omheen die wat minder intensief   229 00:19:20,440 --> 00:19:24,400 meedoet met het bestuurlijk spel maar wel goed  geïnformeerd wordt. Of we krijgen straks misschien   230 00:19:24,400 --> 00:19:29,500 verschillende soorten handtekeningen. Mensen die  zich echt committeren en bestuurders die zeggen   231 00:19:29,500 --> 00:19:35,980 ik ben het hier mee eens maar het is geen full  commitment. Als het bestuurlijk complexer wordt,   232 00:19:35,980 --> 00:19:40,630 wees je ervan bewust en maak daarover afspraken  met elkaar die in iedere context ook weer anders   233 00:19:40,630 --> 00:19:50,920 zullen zijn. Empirisch gezien blijkt vaak dat de  'sense of urgency' vaak hoog opgelopen moet zijn,   234 00:19:50,920 --> 00:19:54,550 dat men een paar keer de neus gestoten moet  hebben en zeggen dit werkt bestuurlijk niet meer,   235 00:19:54,550 --> 00:19:59,600 voordat je bereid bent te zeggen we gaan dan de  bestuurlijke afspraken herzien. Want bestuurlijke   236 00:19:59,600 --> 00:20:03,050 afspraken herzien betekent vaak natuurlijk de  één meer invloed en de ander minder invloed. 237 00:20:03,050 --> 00:20:09,350 Tanja: En die worsteling, daar zitten volgens mij  sommige partijen nu midden in. Hoe doen we dat dan   238 00:20:09,350 --> 00:20:14,930 en hoe kunnen we zorgen dat ook een gemeente op  het welzijnsgedeelte dan mee tot uitvoering komt   239 00:20:14,930 --> 00:20:19,220 en is het dan noodzakelijk dat de wethouder  die welzijn en zorg heeft mee gaat tekenen. 240 00:20:19,220 --> 00:20:24,230 Hans: Daar zijn geen standaard antwoorden  op, dus dat zal de wethouder in gesprek met   241 00:20:24,230 --> 00:20:28,220 de collega-wethouder moeten bepalen. En  daar spelen allerlei lokale afwegingen.   242 00:20:28,220 --> 00:20:31,670 Hoe belangrijk is het issue en  ook praktisch hoeveel tijd heb   243 00:20:31,670 --> 00:20:36,830 ik ervoor en zijn we als gemeente dan nog  sterk genoeg in het spel naar buiten toe. 244 00:20:36,830 --> 00:20:40,430 Tanja: Daar komen dan ook vragen  bij als wat verwachten we van   245 00:20:40,430 --> 00:20:43,004 elkaar en al die vragen die we in  het begin aan elkaar gesteld hebben. 246 00:20:43,004 --> 00:20:47,660 Hans: Ja, natuurlijk! Dat zijn duizend en één  vragen en die zal men zelf moeten beantwoorden   247 00:20:47,660 --> 00:20:51,710 en daar zal men zelf arrangementen moeten  treffen en misschien ook moeten beseffen   248 00:20:51,710 --> 00:20:55,970 dat alles wat je afspreekt suboptimaal  is. Dus iedereen die gaat streven hier   249 00:20:55,970 --> 00:21:00,680 naar het optimale evenwicht, succes  ermee. Dat is altijd houtje touwtje,   250 00:21:00,680 --> 00:21:03,099 dat is altijd een beetje gebrekkig  en daar doen we het dan maar mee. 251 00:21:03,099 --> 00:21:07,690 Tanja: Het begint bij bewustzijn, haal ik  eruit. Bewustzijn dat het ingewikkeld is. 252 00:21:07,690 --> 00:21:09,530 Hans: Het begint met bewustzijn, alleen  dat vind ik altijd zo'n flauwe opmerking,   253 00:21:09,530 --> 00:21:15,605 maar het is wel waar. Zo is het in het leven.  De grootste waarheden zijn vaak triviaal. 254 00:21:15,605 --> 00:21:17,540 Claudia: En bewustzijn dat het gebrekkig is. 255 00:21:17,540 --> 00:21:20,270 Hans: Ook wel dat je een  suboptimale structuur hebt,   256 00:21:20,270 --> 00:21:22,610 dat je ook met elkaar afspreekt, we  kijken wel eens even hoe dat gaat. 257 00:21:22,610 --> 00:21:27,980 Claudia: En dat dat dus ook niet erg is. 258 00:21:27,980 --> 00:21:32,690 Hans: Dat is het volgende dat je het niet  erg vindt. Dat je het mentaal niet erg vindt. 259 00:21:32,690 --> 00:21:35,990 Tanja: En misschien ook wel weer  afhankelijk van de lokale context  260 00:21:37,160 --> 00:21:38,570 Claudia: Context doet ertoe. 261 00:21:38,570 --> 00:21:39,830 Tanja: Ja, absoluut. 262 00:21:39,830 --> 00:21:44,030 Hans: Ik denk dat dat ook een beetje  de beperking van dit gesprek is,   263 00:21:44,030 --> 00:21:50,120 hoe ingewikkelder het bestuurlijk wordt, hoe meer  je op algemeenheden uit komt. Bewustzijn daarvan,   264 00:21:50,120 --> 00:21:57,830 lokaal procesafspraken maken, dat klinkt allemaal  erg vaag, maar dat is nu eenmaal zoals het is. 265 00:21:57,830 --> 00:22:04,970 Tanja: Ik zie ook wel dat Aedes het voortouw  heeft genomen met 34 andere partijen om een   266 00:22:04,970 --> 00:22:10,130 actieagenda Wonen op te stellen als antwoord op  alle vraagstukken die we in de woningmarkt hebben.   267 00:22:10,130 --> 00:22:15,500 Hoe bouwen we een miljoen woningen de komende  tijd, hoe zorgen we dat we richting leefbare   268 00:22:15,500 --> 00:22:21,440 wijken gaan, hoe zorgen dat we het sociaal goed  landt. Je ziet echt wel coalitievorming waarbij   269 00:22:21,440 --> 00:22:26,300 de partijen over hun eigen schaduw aan het heen  stappen zijn om te werken aan de bedoeling,   270 00:22:26,300 --> 00:22:31,730 aan de opgave die we in die woningmarkt hebben  en dan het hele brede aspect daarin. Dus dat   271 00:22:31,730 --> 00:22:35,450 vind ik wel ontzettend mooi om te zien omdat  dat nu op bestuurlijk niveau gebeurt en ik   272 00:22:35,450 --> 00:22:39,050 ben wel heel nieuwsgierig hoe dat zich  gaat uitwijzen op gemeentelijk niveau. 273 00:22:39,050 --> 00:22:48,710 Claudia: Heel erg bedankt voor dit gesprek. Ik  kijk heel erg uit naar het rapport van Platform31   274 00:22:48,710 --> 00:22:54,350 over de samenwerking. Wij hebben natuurlijk ons  eigen essay over dynamiek in de lokale driehoek.   275 00:22:55,190 --> 00:23:00,440 Ik ben ook heel erg benieuwd wat iedereen daar  van gaat vinden. Nogmaals dank voor dit gesprek.  276 00:23:00,440 --> 00:23:05,648 Anne: Dank je wel. Tanja: Ja leuk, dank je wel. 277 00:23:05,648 --> 00:23:09,680 Tanja: Hé, Anne, dat was een heel mooi gesprek  wat we hier binnen hadden, mooi over de dilemma's   278 00:23:09,680 --> 00:23:14,645 die er zo zijn, dus daarom gaan we ook een  leerkring organiseren vanuit Platform 31 waar   279 00:23:14,645 --> 00:23:20,930 we samen met huurdersorganisaties, corporaties en  gemeenten het gesprek aangaan over samenwerking. 280 00:23:20,930 --> 00:23:25,760 Anne: Ja, en wat gaan we nou doen in  die leerkring? We gaan in op jullie   281 00:23:25,760 --> 00:23:29,270 samenwerking, vooral tussen corporaties  en huurdersorganisaties, en we gaan ook   282 00:23:29,270 --> 00:23:32,600 kijken naar die toekomstbestendige  huurdersorganisaties en hoe zij hun   283 00:23:32,600 --> 00:23:36,680 representativiteit kunnen vergroten. En in  1 of 2 bijeenkomsten nodigen we dan ook de   284 00:23:36,680 --> 00:23:41,330 gemeenten uit om naar die samenwerking te kijken. Tanja: En voor elke bijeenkomst ook een expert.  285 00:23:42,080 --> 00:23:45,710 Jullie kunnen je inschrijven  www.platform31.nl. Tot dan! 286 00:23:45,710 --> 00:23:46,388 Anne: Tot dan! 287 00:23:48,692 --> 00:23:55,040 SAMEN ZORGEN VOOR PRETTIG WONEN Deep dive - lokale samenwerking, locatie Werkendam