1 00:00:00,000 --> 00:00:06,480 Met alle autobelastingen is in 2018 een dikke 16 miljard euro gemoeid... 2 00:00:06,480 --> 00:00:09,680 en de Rijksoverheid heeft met de autobelastingen twee hoofddoelen. 3 00:00:09,680 --> 00:00:12,750 Ten eerste het genereren van een stabiele inkomstenstroom... 4 00:00:12,750 --> 00:00:18,000 en ten tweede bijdragen aan de klimaatdoelen en een betere luchtkwaliteit. 5 00:00:18,000 --> 00:00:22,220 Wij hebben onderzocht of de fiscale regelingen aansluiten bij die hoofddoelen. 6 00:00:22,220 --> 00:00:26,120 Wat blijkt: de vrijstellingen, kortingen en teruggaven... 7 00:00:26,120 --> 00:00:30,000 zitten vaak de hoofddoelstellingen van de autobelastingen in de weg. 8 00:00:30,520 --> 00:00:33,320 Daar is toch zo’n twee miljard euro mee gemoeid. 9 00:00:33,320 --> 00:00:35,320 Neem bijvoorbeeld de youngtimers... 10 00:00:35,320 --> 00:00:37,520 dat zijn auto’s van 15 jaar of ouder. 11 00:00:37,520 --> 00:00:39,800 Als je zo’n auto hebt als auto van de zaak... 12 00:00:39,800 --> 00:00:44,640 betaal je minder fiscale bijtelling in de inkomstenbelasting dan wanneer je een nieuwere auto hebt. 13 00:00:44,640 --> 00:00:47,720 Dat werkt de veroudering van het wagenpark in de hand. 14 00:00:47,720 --> 00:00:52,200 Dat is weer onwenselijk voor de hoofddoelen van de autobelasting... 15 00:00:52,200 --> 00:00:54,200 op het gebied van klimaat en luchtkwaliteit. 16 00:00:54,200 --> 00:00:56,480 Veel van die bijzondere regelingen bestaan al lang... 17 00:00:56,480 --> 00:00:58,840 en zijn niet recent geëvalueerd... 18 00:00:58,840 --> 00:01:02,760 en daardoor bestaat het risico dat ze niet bijdragen aan de hoofddoelen van de autobelastingen. 19 00:01:02,760 --> 00:01:07,920 Wij bevelen de staatssecretaris van Financiën aan deze regelingen nog eens goed te bekijken.