Een sandpit is een nieuw innovatief instrument dat we kunnen gebruiken om deelnemers vanuit verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Je kan er ook aan denken: de letterlijke vertalingen 'zandbak' is waar kinderen uit verschillende milieus bij elkaar komen om te spelen, en samen met het zand iets creatiefs kunnen bouwen. Dat is precies wat we doen met mensen vanuit verschillende disciplines. We weten dat vmbo jongeren minder bewegen dan hun leeftijdsgenoten op het havo en vwo. Dat probleem willen we met elkaar aanpakken. Door met een sandpit te werken kunnen we mensen vanuit verschillende perspectieven bij elkaar brengen. De belangrijkste deelnemers zijn misschien zelfs wel de vmbo jongeren zelf. Die zijn ook aanwezig in deze sandpit. Zodat we echt met hun kunnen kijken wat er voor hun belangrijk is en wat aansluit bij hun belevingswereld. We zijn een aantal jaar geleden begonnen bij het NWO met het ontwikkelen van de sandpit-methodieken, uit Engeland oorspronkelijk. Inmiddels hebben we het bij een aantal programma's toegepast en hele mooie resultaten behaald. Het is een hele mooie manier om tot vernieuwende samenwerkingen te komen die anders niet ontstaan. We hopen dat deze sandpit ons brengt dat er een programma komt waarin er geëxperimenteerd kan worden met andere manieren hoe we deze vmbo-jongeren aan het sporten krijgen. Het belangrijkste doel dat we daarbij hebben is dat vmbo-jongeren meer gaan sporten en bewegen. Daarnaast hopen we dat deze club van mensen goed in kaart kan brengen welke systeemveranderingen er nou nodig zijn om dit te bereiken. En hoe dit ook op een duurzame manier in de toekomst vastgelegd kan worden, zodat niet elke keer opnieuw het wiel uitgevonden wordt. We beginnen de week met elkaar leren kennen. Wat doet nou iedereen, welke kennis heeft iedereen? Om dan daarna te gaan kijken wat is nou het echte probleem wat we met z'n allen moeten oplossen. Hoe vind je het om op deze manier bij onderzoeksvorming betrokken te zijn? Ik vind het sowieso heel leuk. Omdat het meer gefocust is op met elkaar. Je krijgt echt de tijd, los van het onderzoek dat we doen, om met elkaar te binden en een connectie met elkaar te maken, waardoor het ook prettig wordt om met elkaar samen te werken. Er zijn heel veel verschillen, maar er zijn denk ik iets meer overeenkomsten. Dat is heel leuk om te zien. Hoe iedereen vanuit zijn eigen netwerk en leven kijkt naar het probleem. Toch wel meer connecties heeft dan ik had verwacht. Ik vind dat heel prettig. Omdat je natuurlijk als degene altijd aan het einde van het proces zie je wat de uitwerking is daarvan en nu krijg je echt de kans om bij het begin te zijn, bij het ontwikkelen. En ik denk dat het heel waardevol is. Omdat je zeker omdat je aan het einde weet wat er gebeurt. Je aan de voorkant nog het een en ander kan betekenen om het eindresultaat zeg maar bij te sturen. Dus ik vind het heel waardevol. De inzichten die ik heb gekregen de afgelopen twee dagen is dat community building toch een groot onderdeel is van het sporten. Dat jongeren eigenlijk niet sporten om fit en gezond te zijn, maar dat ze gewoon ergens bij willen horen. Wat ik tot nu toe heel leuk vind aan deze sandpit is dat we echt de tijd hebben om met verschillende mensen het onderwerp te bespreken. En dat er dus verschillende professionals en jongeren aanwezig zijn. Echt vooral het dingetje tijd. Waar je normaal gesproken een aanvraag altijd maar naast je werk moet doen, dat je nu echt de tijd hebt om dat gezamenlijk vorm te geven. En dat we nu dus ook, zeker in het begin, goed de diepte in gaan. Het gevoel dat ik nu bij de sandpit krijg, is dat iedereen in de lead is. Dat het niet per se wij als onderzoekers zijn, maar echt iedereen die er verstand van heeft. Dat zijn zeker niet alleen de onderzoekers. Faith, hoe heb je deze twee dagen ervaren? Best wel goed. Ik vind dat het best wel goed ging. Want er wordt veel naar je geluisterd en ik denk dat we er ook echt wel wat uit halen. Want er waren heel veel goede ideeën Hoe vind je het om mee te denken over onderzoek? Ik vond het heel gezellig. Vooral in groepjes samenwerken vond ik wel heel leuk. De ideeën bedenken om mijn eigen leeftijd aan het sporten te krijgen. En in de toekomst dingen bedenken vond ik heel leuk om te doen. Vond je dat de volwassenen jullie begrepen? Ja er werd echt goed naar je geluisterd en goed doorgevraagd zodat ze je begrepen. Ik denk dat ik gister dat bedenken van in de toekomst van 2040 en daarvoor het filmpje maken vond ik wel echt leuk om met het groepje te doen. Ik had ook echt het gevoel dat we iets bijdragen aan dit hele project. Ik vond dat eigenlijk ook het leukst. Je voelt je ook echt gehoord. Je bent ook gewoon aan het helpen voor de toekomst. Voor je eigen kinderen of je kleinkinderen. Ik ervaar de sandpit als een hele interessante manier van naar subsidie aanvragen kijken. Heel anders dan dat ik gewend ben. Als onderzoeker, zoals het eerder ging is dat wij een idee bedenken waarvan wij vinden dat het wel eens heel slim kan zijn en heel goed om te doen, dan gaan we daarna op zoek naar partijen die daarbij aan willen sluiten. Ik geloof heel erg in deze sandpit methodes. Je kan direct in gesprek en gezamenlijk komen tot waar het probleem zit. En wat de meest veelbelovende onderzoeksvragen zijn om te beantwoorden. Johan, jij bent een van de auteurs van het Whitepaper. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Dat was op zich een heel mooi proces. We hebben eerst gekeken van wat het doel van zo'n Whitepaper moest zijn. Welke cijfers zijn er over sport- en beweeggedrag van vmbo-jongeren. Daar zie je dat vmbo wat achter loopt ten aanzien van andere opleidingen. In zo'n sandpit is het interessant om te kijken van hoe kan je de vraag articulatie goed in stand brengen. Wat zijn de cijfers, hoe is de organisatie daarop ingesteld? Dat is ook een onderdeel binnen dat whitepaper. En daarbij ook nog een aantal voorbeelden. Je kan natuurlijk allemaal cijfers geven, hartstikke mooi. Maar er zijn in het verleden ook projecten geweest Of het nou keep youngsters involved project is of het SALVO-project, gericht op jongeren binnen het onderwijs. En welke goede voorbeelden kan je daar nou uithalen? En dan is er nog een onderdeel over geedragsbeïnvloeding. Hoe beïnvloed je nou het gedrag van mensen. Maar je wil eigenlijk wel kijken naar wat er al een beetje is gebeurd, wat is de achtergrond, Zodat je wat handvaten hebt, dat je niet steeds dingen weer opnieuw doet. Dat je weet dat er al het een en ander is gebeurd. De laatste dag van de sandpit is het programma afgerond en gepresenteerd aan de beoordelingscommissie. De beoordelingscommissie gaf feedback op het ontwerp van het onderzoeksvoorstel. Dus het resultaat van de sandpit. In een volgende fase zal de daadwerkelijke beoordeling plaatsvinden. Wat heeft deze week opgeleverd? Dat we dichter bij elkaar zijn gekomen. Zelfs met elkaar in verbinding zijn gebracht. En soms zelfs geïntegreerd zijn. Er zijn hele mooie eerste stappen gezet. Als doel ook echt geformuleerd hebben van hoe kunnen we nou gezamenlijk leren om impact te creëren op een langere termijn. En niet te blijven hangen in kortdurende projecten. Het was een gouden week. Omdat praktijk, onderzoek en die jongeren elkaar hebben ontmoet en van elkaar door hebben gekregen wat hun wereld is. En vanuit het begrijpen van die wereld, zijn ze in staat geweest om te bedenken hoe dat verder moet. Hoe ze samen kunnen leren, en in de toekomst ook een lerend netwerk hebben wat een systeemverandering teweeg kan brengen. Mijn indruk van vandaag is dat er in deze groep heel erg veel positieve energie zit. Dat is natuurlijk de hele week ontstaan. Ik zie erg veel verbinding in de groep. Dat doet me heel goed om te zien dat zij mooie plannen hebben gemaakt om volop te gaan samenwerken op de jongeren in het vmbo. Ik hoop ook echt dat de plannen die ze deze week met elkaar gemaakt hebben tot verdere uitwerking komt en dat het uiteindelijk zowel lokaal als nationaal gaat werken. Ik heb er vertrouwen in dat het een mooi programma kan gaan worden. En dat hoop ik ook.