De naam zegt het al: kinderen eerst. En dat is ook wat we graag willen bewerkstelligen in het denken van de sportclubs. Dus wij zijn met acht sportclubs aan de gang gegaan om daar een pedagogisch sportklimaat te creëren. Eerst hebben wij gezocht voor acht sportclubs: in Rotterdam, Zwolle, Utrecht en Arnhem. En binnen die plaatsen allemaal één voetbal- en één hockeyvereniging en hebben we gekeken bij de zeg maar wat meer puber groep, dus de twaalf en dertienjarigen in het onderzoek. en gekeken; hoe gaan zij op de club aan de gang om een pedagogisch klimaat te creëren. En we hebben in het hele proces, zeg maar, met de clubs samengewerkt om ja, daarmee aan de gang te gaan voor de twee jaar dat het project duurde. Onderzoeksvraag één is eigenlijk van: wat is een pedagogisch sportklimaat? Daar hebben we een grote literatuurstudie voor gedaan. En we hadden natuurlijk al heel veel ingrediënten wat dat maakt, maar voor de sportpraktijk is het natuurlijk belangrijk dat het ook voor hun behapbaar is. En daarop hebben wij het pedagogisch sport kompas ontwikkeld. En dat combineert als het ware didactiek met de relationele aanpak. En het grootste inzicht was dat als je vraagt aan kinderen en ouders, van goh wat is nou het belangrijkste om kinderen met plezier te laten sporten? Dan komt er eigenlijk uit: het relationele deel van het sport kompas. Onderzoeksvraag twee was: wat zijn dan de een voorwaardelijke principes waar een vereniging aan moet voldoen om dan zo'n pedagogisch klimaat te kunnen creëren? Het resultaat is dat we zien dat het een moeilijk proces is, dat het een langdurig proces is en dat je dus niet zegt: we doen mee met de projecten en dan hebben over drie maanden het pedagogisch klimaat gerealiseerd. En het derde; en hoe meet ik dat dan allemaal? En het lastige is, we hebben alle meetinstrumenten ingezet, maar door Corona hebben we natuurlijk een heleboel niet kunnen doen. We hebben wel een een set van metingen opgeleverd en een goed proces kunnen doen en daar wel heel veel inzichten uit opgehaald, maar dus geen effecten kunnen laten zien. Ja, wij zijn heel tevreden met het project, omdat door dat je dit project doet, je dat ook met de rest van de sportwereld kunt delen, vraag je aandacht voor het onderwerp. Het leuke was dat het kompas ook door de sportwereld omarmd is, Goh, nu snappen snappen we een beetje wat een pedagogisch klimaat is, en daar willen we gezamenlijk aan gaan werken.' Dus het effect had meer resultaat dan alleen de acht clubs waar wij mee werkten en je zag, en daar hadden we de urgentie zeg maar mee, omdat ook ja bij de incidenten in de media weer werden uitgemeten, dat de roep om het pedagogisch klimaat ook groter werd en we nou konden zeggen: kijk, daar hebben wij nu middelen voor waar jullie mee aan de slag kunnen. En we hebben ook nog extra subsidie gekregen om bijvoorbeeld die toolkit uit te werken van Commit2data, ook een NWO partij, om ook die valorisatie net iets meer handen en voeten te geven. Zodat we ook nu kunnen zeggen: goh als je ermee wil gaan werken, hebben we dit voor je klaarstaan. Dus wij willen nog veel vervolgonderzoek doen op dit Kids First project.