1 00:00:00,080 --> 00:00:04,920 RUSTIGE MUZIEK 2 00:00:05,080 --> 00:00:07,160 We richten ons op preventieve ondersteuning... 3 00:00:07,320 --> 00:00:11,400 ...van kinderen en hun ouders in scheidingssituaties. 4 00:00:11,560 --> 00:00:13,680 MARISKA KLEIN VELDERMAN: Onderzoek heeft laten zien... 5 00:00:13,840 --> 00:00:17,560 ...dat kinderen in scheidingssituaties met allerlei problematiek te kampen krijgen. 6 00:00:17,720 --> 00:00:22,720 Denk aan problemen op school, verminderd welzijn, leefstijl-problematiek. 7 00:00:22,880 --> 00:00:25,480 Wat wij heel graag willen doen, is preventief bijdragen... 8 00:00:25,640 --> 00:00:29,240 ...aan de ondersteuning van deze kinderen en hun ouders in scheidingssituaties. 9 00:00:29,400 --> 00:00:32,080 Wat zijn de mogelijkheden die jullie hebben? 10 00:00:32,240 --> 00:00:35,480 Op dit moment hebben we twee preventieve groepsinterventies... 11 00:00:35,640 --> 00:00:38,120 ...voor kinderen van vier tot zes en zes tot acht jaar... 12 00:00:38,280 --> 00:00:40,160 ...dus de onderbouw van het basisonderwijs... 13 00:00:40,320 --> 00:00:44,320 ...waarmee we in groepen kinderen kunnen helpen om steun te vinden bij elkaar... 14 00:00:44,480 --> 00:00:48,120 ...maar ook om heel concrete probleemoplossende vaardigheden te leren. 15 00:00:48,280 --> 00:00:50,000 Het wordt goed ontvangen in de praktijk... 16 00:00:50,160 --> 00:00:52,600 ...maar wat nog nodig is, is wetenschappelijk onderzoek... 17 00:00:52,760 --> 00:00:55,840 ...zodat we weten welke componenten uit zo'n programma essentieel zijn... 18 00:00:56,000 --> 00:00:58,440 ...om goed toe te passen om die kinderen goed te begeleiden. 19 00:00:58,600 --> 00:01:01,560 Wat we nu hebben gedaan, is een subsidieaanvraag geschreven... 20 00:01:01,720 --> 00:01:04,960 ...want er moeten middelen bij zijn om iets te ontwikkelen voor jongeren... 21 00:01:05,120 --> 00:01:07,080 ...waarin ze met een mobiele telefoon-app... 22 00:01:07,240 --> 00:01:09,880 ...heel erg specifiek op de situatie vragen beantwoorden... 23 00:01:10,040 --> 00:01:12,800 ...die dan vervolgens samen met schoolmaatschappelijk werk... 24 00:01:12,960 --> 00:01:15,400 ...gebruikt kunnen worden om hun problemen op te lossen. 25 00:01:15,560 --> 00:01:21,520 DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER EN STOPT DAN