1 00:00:00,080 --> 00:00:02,920 STILTE 2 00:00:03,080 --> 00:00:06,160 VOICE-OVER: Wil je leren welke gedragsfactoren een rol spelen... 3 00:00:06,320 --> 00:00:07,720 ...bij een bepaald gedrag? 4 00:00:08,280 --> 00:00:12,840 Ben je benieuwd hoe gedrag van mensen inwerkt op de effectiviteit van beleid? 5 00:00:13,000 --> 00:00:16,280 En welk beleid werkt in welke situatie? 6 00:00:16,680 --> 00:00:19,080 De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur... 7 00:00:19,240 --> 00:00:23,320 ...heeft in het advies 'Doen en laten' de wetenschappelijke kennis over gedrag... 8 00:00:23,480 --> 00:00:26,440 ...gekoppeld aan het maken van effectiever beleid. 9 00:00:26,840 --> 00:00:29,680 Het Rli-advies biedt een analytische benadering... 10 00:00:29,840 --> 00:00:33,800 ...waarmee bepaald kan worden welke gedragsfactoren een rol spelen... 11 00:00:33,960 --> 00:00:35,680 ...bij een bepaald beleidsprobleem... 12 00:00:35,840 --> 00:00:39,640 ...en hoe met die kennis het gedrag het beste beïnvloed kan worden. 13 00:00:39,800 --> 00:00:42,320 De GedragsToets is een handig hulpmiddel... 14 00:00:42,480 --> 00:00:45,920 ...dat de beleidsmakers spelenderwijs meeneemt in deze analyse. 15 00:00:46,080 --> 00:00:50,240 In korte tijd verwerf je begrip van hoe menselijk gedrag werkt... 16 00:00:50,400 --> 00:00:54,000 ...en ontwikkel je gezamenlijk ideeën om beleidsdoelen te verwezenlijken. 17 00:00:55,120 --> 00:00:59,760 Er bestaan vele factoren die bepalen hoe een mens zich gedraagt. 18 00:00:59,920 --> 00:01:02,400 De Rli heeft op basis van al die kennis... 19 00:01:02,560 --> 00:01:05,560 ...de werking van menselijk gedrag geschematiseerd. 20 00:01:05,720 --> 00:01:07,920 We onderscheiden de volgende soorten factoren... 21 00:01:08,080 --> 00:01:10,400 ...die het gedrag van mensen beïnvloeden. 22 00:01:10,960 --> 00:01:12,840 Bekwaamheden gaan over de mate... 23 00:01:13,000 --> 00:01:16,640 ...waarin mensen het gewenste gedrag kennen en kunnen uitvoeren. 24 00:01:17,120 --> 00:01:20,680 Motieven zijn persoonlijke drijfveren van mensen. 25 00:01:21,320 --> 00:01:25,400 Omstandigheden betreffen de context waarin mensen zich bevinden. 26 00:01:25,560 --> 00:01:28,560 Keuzeprocessen zijn bewuste en onbewuste manieren... 27 00:01:28,720 --> 00:01:30,560 ...waarop gedrag tot stand komt. 28 00:01:31,480 --> 00:01:34,600 De Rli heeft voor deze schematisering gekozen... 29 00:01:34,760 --> 00:01:37,680 ...omdat die aan de ene kant helpt om het gedrag te begrijpen... 30 00:01:37,840 --> 00:01:40,840 ...en aan de andere kant rechtstreeks aanknopingspunten biedt... 31 00:01:41,000 --> 00:01:42,680 ...voor het ontwerpen van beleid. 32 00:01:42,840 --> 00:01:46,680 Enkele voorbeelden van hoe gedragsfactoren werken. 33 00:01:47,480 --> 00:01:50,400 Beleid om mensen op de fiets te krijgen heeft weinig zin... 34 00:01:50,560 --> 00:01:52,280 ...als mensen niet kunnen fietsen. 35 00:01:52,880 --> 00:01:56,600 Persoonlijke drijfveren en emoties spelen ook een rol. 36 00:01:56,760 --> 00:02:00,840 Als mensen bijvoorbeeld blij worden van natuur, dan zullen zij eerder bereid zijn... 37 00:02:01,000 --> 00:02:04,080 ...om een bijdrage te leveren aan de zorg voor natuur. 38 00:02:05,240 --> 00:02:08,440 De sfeer van de omgeving lokt gedrag uit. 39 00:02:08,600 --> 00:02:11,040 Een rommelige omgeving nodigt bijvoorbeeld uit... 40 00:02:11,200 --> 00:02:13,280 ...om afval gewoon op straat te gooien. 41 00:02:13,880 --> 00:02:17,720 Maar ook de vormgeving van de omgeving bepaalt het gedrag. 42 00:02:17,880 --> 00:02:21,120 Op een smalle weg rijden mensen langzamer. 43 00:02:21,720 --> 00:02:24,120 Mensen schatten de kans dat iets voorkomt... 44 00:02:24,280 --> 00:02:27,480 ...bijvoorbeeld een nucleaire ramp, in op basis van het gemak... 45 00:02:27,640 --> 00:02:30,880 ...waarmee ze zich de gevolgen daarvan voor de geest kunnen halen. 46 00:02:31,480 --> 00:02:33,640 Wat doet De GedragsToets? 47 00:02:34,440 --> 00:02:38,520 Uitgaande van het beleidsprobleem word je stapsgewijs bij de hand genomen... 48 00:02:38,680 --> 00:02:42,360 ...om bepalende gedragsfactoren te identificeren... 49 00:02:42,520 --> 00:02:46,600 ...te leren hoe je daarop kan sturen en gezamenlijk te zoeken... 50 00:02:46,760 --> 00:02:50,280 ...naar effectieve beïnvloedingsmethoden en -instrumenten. 51 00:02:50,720 --> 00:02:52,720 Hoe werkt De GedragsToets? 52 00:02:53,280 --> 00:02:56,440 De spelers doorlopen samen acht spelstappen. 53 00:02:56,600 --> 00:02:59,640 Daarbij worden ze ondersteund door de digitale companion app... 54 00:02:59,800 --> 00:03:01,880 ...die bij het spel is toegevoegd. 55 00:03:02,040 --> 00:03:05,000 Deel I: Analyse van gedrag. 56 00:03:05,160 --> 00:03:08,640 Stap 1: Het beleidsprobleem voorbereiden. 57 00:03:09,280 --> 00:03:14,200 Iemand bereidt een beleidsprobleem voor aan de hand van kaartjes met vragen. 58 00:03:14,360 --> 00:03:18,960 Zorg ervoor dat het beleidsprobleem concreet en duidelijk staat. 59 00:03:19,120 --> 00:03:22,520 Stap 2: Hoofdlijnen van gedrag. 60 00:03:23,720 --> 00:03:26,640 Kaartjes met hoofdlijnen van gedrag worden besproken... 61 00:03:26,800 --> 00:03:28,880 ...en al dan niet omgedraaid. 62 00:03:29,880 --> 00:03:33,520 Stap 3: Gedragsfactoren identificeren. 63 00:03:34,520 --> 00:03:37,600 Discussieer met de groep welke gedragsfactoren bepalend zijn... 64 00:03:37,760 --> 00:03:42,080 ...voor het beleidsprobleem en leg de kaarten weg die niet van toepassing zijn. 65 00:03:43,080 --> 00:03:46,440 In stap 4 neem je een welverdiende pauze. 66 00:03:46,600 --> 00:03:48,800 Deel I is nu achter de rug. 67 00:03:48,960 --> 00:03:52,600 Je weet welke hoofdlijnen van gedrag en gedragsfactoren relevant zijn... 68 00:03:52,760 --> 00:03:54,240 ...voor het gewenste gedrag. 69 00:03:54,400 --> 00:03:58,440 Deel II: Hoe willen we het gewenste gedrag bereiken? 70 00:03:58,600 --> 00:04:02,200 Stap 5: Hoe aanpakken? 71 00:04:02,680 --> 00:04:07,600 Bij de relevante gedragsfactoren horen specifieke manieren van aanpak. 72 00:04:07,760 --> 00:04:11,440 Plaats de bijbehorende manieren onder de gedragsfactoren. 73 00:04:11,920 --> 00:04:15,920 Cluster de manieren van aanpak naar type beïnvloedingsmethode. 74 00:04:16,080 --> 00:04:19,160 De volgende beïnvloedingsmethoden worden onderscheiden. 75 00:04:19,320 --> 00:04:23,880 Aantrekkelijk maken, afdwingen, duidelijkheid creëren... 76 00:04:24,040 --> 00:04:27,720 ...gemakkelijk maken, kosten en baten veranderen... 77 00:04:27,880 --> 00:04:31,600 ...laten ervaren en vergelijken met anderen. 78 00:04:31,760 --> 00:04:35,120 Leg de kaarten met dezelfde iconen bij elkaar. 79 00:04:35,280 --> 00:04:38,640 Stap 6: Bedenken van instrumenten. 80 00:04:39,120 --> 00:04:41,080 Kijk per beïnvloedingsmethode... 81 00:04:41,240 --> 00:04:44,160 ...of er verbanden zijn tussen de mogelijke aanpakken. 82 00:04:44,800 --> 00:04:49,200 Met behulp van de invulformulieren ga je samen met de groep brainstormen... 83 00:04:49,360 --> 00:04:52,040 ...om verschillende instrumenten te bedenken. 84 00:04:52,880 --> 00:04:56,920 Stap 7: Beoordelen van ideeën voor instrumenten. 85 00:04:57,400 --> 00:05:02,040 Weeg en beoordeel de ontwikkelde ideeën op de beoordelingsmatrix. 86 00:05:02,200 --> 00:05:07,400 Houd rekening met verschillende criteria zoals haalbaarheid, betaalbaarheid... 87 00:05:07,560 --> 00:05:10,600 ...effect en de duur van het effect. 88 00:05:10,920 --> 00:05:12,960 Stap 8: Conclusie. 89 00:05:13,120 --> 00:05:15,920 Aan de hand van stap 7 concludeer je... 90 00:05:16,080 --> 00:05:20,600 ...welke instrumenten het meest kansrijk zijn en zet je daar een ster bij. 91 00:05:21,080 --> 00:05:26,120 Als laatste evalueer je het beleidsprobleem en de gekozen instrumenten. 92 00:05:26,280 --> 00:05:30,160 Na het spelen van het spel heb je een duidelijk gestructureerd overzicht... 93 00:05:30,320 --> 00:05:34,520 ...van alle relevante gedragsfactoren, aanpakken en instrumenten... 94 00:05:34,680 --> 00:05:37,480 ...die kunnen helpen om het gewenste gedrag te bevorderen.